پایگاه Web of Science چیست؟

WoS چیست؟

پایگاه Web of Science که با نام پایگاه WoS نیز شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین و معتبرترین پایگاه استنادی علمی جامع و مهم‌ترین پایگاه مقالات برای دانشجویان سراسر جهان است. پایگاه WoS ابزاری تحلیلی است که به دلیل داشتن ویژگی‌های زیر از محبوبیت بسیاری برخوردار است:

  1. سهولت استفاده از آن
  2. امکان دسترسی به همه مراجع استنادی هر مقاله
  3. امکان ارائه اطلاعات به‌صورت چکیده
  4. یکپارچه بودن این بانک اطلاعاتی
  5. گستردگی موضوعات علمی
  6. کیفیت بسیار بالای مقالات
  7. اعتبار اطلاعات
  8. به‌روزرسانی هفتگی پایگاه
  9. عمق زمانی اطلاعات
  10. امکان جستجوی دقیق و کامل

تاریخچه پایگاه WoS

این پایگاه توسط تامسون رویترز در آمریکا تأسیس‌شده و پیش‌تر به Web of Knowledge شناخته می‌شد که یک پایگاه علمی آنلاین است که با رویکرد نمایه کردن و تعیین کردن میزان رفرنس دهی و استناددهی به مقالات و ژورنال‌ها به وجود آمده است. این پایگاه توسط موسسه‌ی اطلاعات علمی یا Institute of scientific information یا به اختصار ISI به وجود آمد و بعدها توسط مجموعه‌ی Clarivate Analytivs تحت تملک درآمد. شایان‌ذکر است خود مجموعه Clarivate Analytics درگذشته بخشی از مجموعه‌ی تامسون رویترز بوده است و هم‌اکنون با حفظ ارتباطات و روابط به یک مجموعه‌ی جدا تبدیل‌شده است.

زیرمجموعه‌های پایگاه WoS

  1. نمایه استنادی علوم گسترش یافته(Science Citation Index Expanded)
  2. نمایه استنادی علوم اجتماعی (Social Science Citation Index)
  3. نمایه استنادی علوم انسانی و هنر (Arts & Humanities Citation Index)
  4. نمایه استنادی منابع نوظهور (Emerging Sources Citation Index)
  5. نمایه استنادی علوم گسترش‌یافته (Expanded Science Citation Index)

زبان دیتابیس‌های WoS

WoS دارای دیتابیس‌های منطقه‌ای به زبان‌هایی غیر از انگلیسی هم هست. با همکاری مرکز علوم چین، دیتابیس منطقه‌ای به زبان چین با عنوان Chinese Science Citation Database نیز راه‌اندازی شد. در سال 2013 دیتابیس منطقه‌ای دیگری با عنوان Scielo Citation Index برای پوشش داد کشورهای برزیل، اسپانیا، پرتغال، حوزه‌ی دریای کارائیب، جنوب آفریقا و 12 کشور دیگر آمریکای لاتین راه‌اندازی شد.

معیار سنجش در WoS چیست؟

هر محتوایی برای قرار گرفتن به روی پایگاه WoS باید تحت بررسی و ارزیابی‌های دقیقی قرار بگیرد. بنابراین می‌توان این‌طور در نظر گرفت که تمامی مقالات و مجلات قرار گرفته روی این پایگاه علمی از کیفیت بالایی برخوردار هستند. WoS از فاکتور تاثیر ژورنال (Journal Impact Factor) برای سنجش و ارزیابی تاثیر یک کار تحقیقاتی و مقاله استفاده می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =