مراحل نوشتن یک مقاله علمی

مراحل نگارش یک مقاله علمی نوشتن یک مقاله علمی شامل مراحل مختلفی است که با توجه به نوع آن، الگو و استانداردهای مخصوص به خود را دارد و با سایر متون علمی و غیرعلمی متفاوت است. کاربرد مصطلح زبان انگلیسی جهت برقراری ارتباطات صحیح از اهمیت زیادی برخوردار است. در این صورت است که میتوان گزارش‌ها تحقیقات انجام‌شده را در عین سادگی و روانی بدون ابهام در اختیار دیگران قرارداد. داشتن زبان کاملاً ساده، واضح و البته مختصر از خصوصیات مقالات علمی به شمار می آیند.

 

معرفی نقش هدف در نگارش مقاله علمی

هدف از نوشتن و انتشار مقاله

آیا تا به‌ حال به هدف خود از انتشار مقاله فکر کرده‌اید؟ و آیا اندیشیده‌اید قصد چاپ چه مقاله ای را دارید؟ در اول راه، هنگام بررسی نظریات و مسائل خود، فکر کنید قصدتان از انتشار اطلاعاتتان چیست؟ تحقیق کنید که آیا آزمایش‌ها، فرضیات و یا طرح شما قابل‌ انتشار هستند یا خیر؟

اگر پاسختان به‌ تمامی سؤالات‌ مثبت است، پس می‌توانید مقدمات نوشتن نتایج کارتان را شروع کنید. ولی اگر سؤالی را نتوانستید پاسخ دهید، شاید بهتر است مقاله‌تان را به یک نشریه‌ی محلی یا نشریه‌ای با ضریب تأثیر کمتری دارد ارائه دهید.

در شروع کار، نوع مقاله را مشخص کنید: 1) مقالات کامل یا ابتکاری مصداقی از مهم‌ترین مقالات پژوهشی هستند. 2) برای ارائه سریع و اولیه‌ی پیشرفت‌های مهم و نوین مقالات کوتاه (لترها) معمولاً بهترین گزینه هستند. موضوعی که در مقاله‌های مروری مورد بررسی قرار می‌گیرد پیشرفت‌های اخیر درباره‌ی موضوعی به‌روز است که به‌صورت چکیده منتشر می‌شود. این مقالات بر نکات مهمی تأکید می‌کنند که قبلاً گزارش‌ شده‌اند و اطلاعات جدیدی بیان نمی کنند.

نشریه مورد نظر را از همان ابتدا مشخص کنید:

در ابتدا نگاهی به مقالات مشابه بیندازید تا بتوانید نشریه‌ی مناسب را انتخاب کنید. چون ممکن است اغلب آن‌ها در یک یا دو نشریه خاص چاپ‌شده باشند.

روش پایه برای نگارش یک مقاله علمی

روش پایه برای نوشتن انواع مقاله

هر یک از مجلات مختلف علمی الگو و فرمت خاصی برای نگارش مقاله دارند. یک روش کلی برای نوشتن مقاله که برای بیشتر مجلات مناسب است را می‌توان به‌صورت زیر بیان کرد در مقاله اجزا و چهار چوب مقاله در این مورد به طور کامل توضیح داده شده است.

  • موضوع مقاله
  • چکیده
  • مقدمه
  • روش تحقیق
  • نتایج
  • بحث و تجزیه‌وتحلیل
  • نتیجه‌گیری
  • منابع

موضوع مقاله

عنوان هر مقاله علمی باید به‌طور صحیحی نشان‌دهنده تحقیقات انجام‌گرفته در متن مقاله باشد. عنوان مقاله باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که خواننده در نگاه اول، از اقدامات کلی انجام‌شده و مسئله اصلی تحقیقات مطلع شود و برای فهمیدن تحقیق، نیازی به خواندن کل مقاله نداشته باشد. به‌عنوان‌مثال، عنوان “اثرات دما و محیط بر افزایش جمعیت باکتری‌ها”، نام مناسبی برای مقاله است.

معرفی روش نگارش چکیده مقاله عملی

چکیده

در قسمت چکیده، خلاصه‌ای از کل مقاله به زبانی ساده بیان می‌شود. مطالب عنوان‌شده در چکیده چیزی بیشتر از خلاصه متن یک مقاله است؛ تفاوت خلاصه بازنویسی شده و چکیده در این است که خلاصه بازنویسی شده جملات کوتاه‌تری از کل متن است و درواقع برای کسانی است که قبلاً متن را مطالعه کرده‌اند، درحالی‌که چکیده مختصری از روند انجام آزمایش‌ها در حین تحقیق است و مناسب افرادی است که متن را هنوز نخوانده و می خواهند تصمیم بگیرند که آیا این متن را بخوانند یا خیر. پس بااین‌ وجود چکیده جایگزین مناسبی برای کل متن اصلی نیست.

 

مقدمه

در بخش مقاله‌نویسی از قسمت مقدمه برای بیان موضوع اصلی که مورد مطالعه قرارگرفته و دلایل رفع این موانع موردنظر نگارش استفاده می‌شود. این بخش باید دربرگیرنده اطلاعات کافی باشد به‌طوری‌که تحقیق شما از دید خواننده دارای برتری بوده و برای خواندن ادامه متن اشتیاق زیادی داشته باشد. معمولاً در ابتدای مقدمه لزوم استفاده از روش، یا نوع مواد اولیه مورداستفاده را بیان می‌کند.

 

روش جمع‌آوری داده‌های یک مقاله عملی

روش تحقیق

این قسمت به چگونگی انجام تحقیقات زمان، و مکان مربوط است. روش جمع‌آوری داده‌ها، کنترل نتایج ، روش انجام کار و سایر اطلاعات مفید در این قسمت توسط محقق در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. مثلاً می‌توانید مواد استفاده‌شده و ابعاد آن‌ها را بیان کنید. پس‌ از آن می‌توانید ابزار و وسایل استفاده‌ شده را نام ببرید و در ادامه آن، فرآیند و روش کار را به شکل دقیق و کامل بیان کنید.

نتایج

در این قسمت نویسنده به کمک نمودارها، تصاویر و جداول مختلف به بیان نتایج کسب‌شده می پردازد و آن ها را در اختیار خواننده قرار می‌دهد.

بحث و تجزیه‌ و تحلیل

در این بخش نویسنده توضیحات و تفاسیر بیشتری در مورد نتایج حاصل‌ شده از بررسی، همبستگی متغیرها و تفسیر آن‌ها ارائه می دهد. در این بخش دلیل هرگونه انحراف از نتایج تحقیقات پیشین یا نتایج مورد انتظار و مطلوب باید توسط نویسنده برای مخاطبان توضیح داده شود.

روش نوشتن نتیجه گیری مقاله علمی

نتیجه‌ گیری

در روش نوشتن تحقیق باید توجه داشت که باید روش انتخاب شود که نتایج کلی را دربر بگیرد. در این بخش نویسنده باید به‌سادگی بتواند نتیجه کلی حاصل از کار، معنای آن و تفسیر خود را از نتایج حاصل‌شده ارائه دهد تا خواننده بتواند درک روشنی از متن داشته باشد.

منابع

در این قسمت معمولاً نویسنده تمام منابعی که در نوشتن مقاله از آن‌ها استفاده کرده است را به‌صورت یک لیست تهیه می‌کند و در آخر مقاله خود آن را ارائه می‌دهد.

‫29 نظر

  • دانشجووو گفت:

    😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐

  • کرامتی گفت:

    سلام دوره بعدیتون کی برگزار میشه؟ قسطی هم میشه پرداخت کرد؟

    • modiresite گفت:

      سلام جناب کرامتی. با پشتیبانی گام از طریق گزینه گفتینو پایین سمت راست صفحه ارتباط بگیرید لطفا، یا با شماره 09120564492 تماس بگیرید.
      در رابطه با سوالتان در مورد قسطی شدن، میتونید به قسمت سوالات متداول سایت مراجعه کنید. البته در جواب سوالتون، بله امکان پرداخت قسطی برای دوره وجود دارد.

  • الهام گفت:

    چطور میتونم بعد از دوره با شما در ارتباط باشم

    • modiresite گفت:

      در انتهای دوره همه دوستان به گروه دسته جمعی از فراگیران دعوت می شوند که می توانند تحت نظارت تیم گام به مقالات مشترک و تیم ورک (team work) بپردازند.

  • عاطفه گفت:

    خیلی عالی بود، من آموزش رو قبل از ازمون دکتری شروعکردم دیدکلی پیدا کردم از اینکه برای چی باید خودمو اماده کنم و تونستم قبول بشم.

  • آرمان گفت:

    من هنوز متاسفانه متونستم مقالمو چاپ کنم

    • modiresite گفت:

      سلام. دوست عزیز از اینکه نتونستید نتیجه بگیرید متاسفیم. تیم گام از شما حمایت میکنه و در این راستا بهتون کد تخفیف داده خواهد شد که بتونید از مشاوره آنلاین مقاله نویسی تیم گام استفاده کنید و مشکلات دستنوشته خودتون رو رفع کنید تا به کیفیت لازم برسه. پیروز باشید.

  • M shakeri گفت:

    من دانشجوی ارشد هستم و میخوام هیات علمی بشم. آیا این دوره برام مناسبه؟

    • modiresite گفت:

      بله با توجه به مواردی که به شما آموزش داده می شود می توانید به منظور رزومه برای هیات علمی شدن استفاده نمایید. همچنین از دانشگاه های مختلف سراسر کشور در دوره های مقاله نویسی گام شرکت کرده اند که فیلم مربوط به آن ها در سایت موجود است.

  • Hadis گفت:

    من اسمم داخل مقاله هایی زدن. این کارگاه به کارم نمیاد

    • modiresite گفت:

      سلام. دوست گرامی اینکه اسم شما در مقاله هایی بیاید شاید به ظاهر برای شما مفید باشد. اما نکته اینجاست که در مصاحبه آنلاین یا حضوری چه برای اپلای چه برای دکتری داخل قطعا به مشکل برخورد خواهید کرد. زیرا سوالات مرتبط با پژوهش و نوع ریسرچ را نمیتوانید پاسخ دهید و با احتمال زیاد ممکن است درجا ریجکت و رد شوید. لطفا در این خصوص حتما با تیم پشتیبانی تیم گام در ارتباط باشید.

  • رضایی فر گفت:

    استاد گرامی یک سوال داشتم

  • کریمی گفت:

    تمارین من بعد از 2 هفته ارسال چک نشده چه وضشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • modiresite گفت:

      سلام. از اتفاق رخ داده متاسفیم. لطفا با تیم پشتیبانی در گروه دوره خودتون در ارتباط باشید. در صورت عدم پیگیری به سرپرست تیم پشتیبانی پیام بدهید. ایشان پیگیری لازم را انجام می دهند.

  • امیر شهیدی گفت:

    استاد شریفیان گرامی از شما بسیار ممنونم و تشکر می کنم از زحمات مجموعه تیم گام از آموزش بسیار راضی هستم، مدرسین تسلط بسیار خوبی دارن و مطالب خیلی با کیفیت و کاربردی بود.

  • Ali abouchennari گفت:

    با این آمیوزش تونستم مقاله ای که داشتم را ارسال و چاپ کنم.

    • modiresite گفت:

      سلام علی اصغرجان. خیلی ممنونم که این خبر خوب رو به تیم گام دادی. حتما داخل اینستاگرام تیم گام قرارش میدم. آیدی اینستاگرام هم که داری team.gam. هایلایتش میکنم.
      (دکتر شریفیان)

  • عفت محمدی گفت:

    اولش با شنیدن قیمت خیلی شوکه شدم ولی الان که دوره رو گذروندم متوجه دلیلش شدم. ممنون از تیم گام و استاد شریفیان که بچه ها رو درک کردن و شرایط پرداخت قسطی رو فراهم کردن.

  • Aryana گفت:

    وجه تمایز دوره تون تمارینش بود بنظرم و پشتیبانیش. خسته نباشید.

  • مستر حاتمی گفت:

    تعداد نویسندگان یه مقاله چندتا باید باشه؟

    • modiresite گفت:

      تعداد نویسندگان مقاله از 1 به بالا میتونه باشه. ولی عرف به این صورت هست که تعداد نویسندگان مقالات ریسرچ همیشه کمتر از تعداد نویسندگان مقالات مروری هست. عمدتا باید یک موازنه بین نویسندگان باشه. یعنی اینکه اگر افراد دارای مقالات کمی در مقاله اسمشان قید شده است، به همان تعداد یا بیشتر افراد با تجربه و دارای مقالات زیاد نیز در مقاله حضور داشته باشند و اسم آن ها بین نویسندگان مقاله باشد.

  • عرفان گفت:

    یه سوال مهم… نویسنده مسوول همیشه یک نفره؟ یا میشه بیشتر هم باشه؟ من یه مقاله دیدم 2 تا داشت تعجب کردم و برام سوالل شدددددد!!!!

    • modiresite گفت:

      با سلام. عرف این است که مقاله یک نویسنده مسوول داشته باشد ولی تعداد نویسندگان مسوول میتواند بیشتر از یک نفر نیز باشد.

  • آقای مزه گفت:

    استاد مسالهٌ :)))))

  • نیکنام گفت:

    ممنون از مطالب خوبتون. ولی چرا من هنوز نمیتونم مقاله بنویسم؟ این منو خیلی آزارم میدههههههههههههههه :(((((

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    10 + دو =