راهنمای کامل سایت ریسرچ گیت (فیسبوکی برای دانشمندان)

در سال 2008 شبکه اجتماعی ریسرچ‌گیت به آدرس اینترنتی https://www.researchgate.net، جهت افزایش همکاری، اشتراک دانش و ایجاد شبکه کاری میان دانشمندان، راه‏اندازی شد. در واقع ریسرچ‌‏گیت، فیسبوکی برای محققان و دانشمندان است و پژوهشگران می‌توانند از طریق ساخت پروفایل تخصصی خود، پژوهشگران دیگری که در زمینه فعالیت آن‌ها کار می­کنند را ردیابی و در صورت تمایل با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

قابلیت‏‌های ریسرچ‌­گیت

پس از ثبت‌نام در ریسرچ­‌گیت، پژوهشگر می‌‏تواند علاقه‏­‌مندی­‌ها و مهارت­‌ها­ی خود را به­‌وسیله پروفایل تخصصی خود با دیگر پژوهشگران به اشتراک بگذارد. از طریق این شبکه می‌توان با دیگر شبکه­‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر ارتباط برقرار کرد. در ریسرچ­‌گیت ثبت‌نام پژوهشگران در تمامی رشته­‌ها رایگان است.

پژوهشگران می‌­توانند عضو گروه‌‏های تخصصی موجود در شبکه شوند و یا اینکه گروه‏‌هایی با موضوعات جدید ایجاد کنند و با اعضاء این گروه‌‏ها بحث و تبادل‌نظر کنند (در تعداد گروه‏هایی که پژوهشگر عضو می‌­شود محدودیتی وجود ندارد).


لوگو ریسرچگیت چیست؟

در صورت تمایل، پژوهشگر می­‌تواند برای افرادی که می‌خواهد با آن‌ها بر روی پروژه­ای به‌صورت مشارکتی کار کند، پیغامی بفرستد و از طریق ساختن یک گروه خصوصی، از آن‌ها دعوت به کار کند تا بدون محدودیت در زمان و مکان بر روی پروژه کار کنند و اطلاعات پروژه را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

جستجوی نام پژوهشگر، نام سازمان، موضوع پروژه، مشاغل تحقیقاتی، کنفرانس‌ها، اطلاعات کنفرانس‌‏ها، کارگاه‌ها، جلسات و غیره از دیگر امکانات این شبکه است.

1. مراجعه به آدرس اینترنتی

https://www.researchgate.net

2. کلیک بر روی گزینه Join for free

 

 

3. تعیین نوع کاربری

در این قسمت پژوهشگران و دانشگاهیان باید گزینه Academic or Student، شخصیت­‌های دولتی گزینه Corporate, government, or NGO، پزشکان گزینه Medical و کاربرانی که پژوهشگر نیستند گزینه Not a researcher را انتخاب کنند.

 

 

4. وارد کردن نام دانشکده و دانشگاه

اکانت ریسرچگیت

5. وارد کردن نام و نام خانوادگی پژوهشگر، ایمیل و همچنین تعیین پسورد

حساب کاربری ریسرچگیت

با انجام دادن این مراحل ثبت‌نام پایان می­‌یابد و صفحه دیگری باز می­‌شود. در این صفحه نام‏­‌های پژوهشگرانی که نویسنده مقالات هستند و نام آن‌ها مشابهت با نام کاربری ثبت‌نام کننده دارند به همراه مقالات آن‌ها، نشان داده می­‌شود. اگر این نام متعلق به کاربر است، باید گزینه I am the author انتخاب شود. در غیر این صورت باید گزینه This is not me انتخاب شود. با انتخاب گزینه This is not me سامانه نام فرد دیگری را پیشنهاد می­‌دهد. گزینه Skip this step برای کاربرانی است که تاکنون فعالیت پژوهشی نداشته­‌اند.

مرحله بعدی انتخاب حوزه کاری است. در اینجا پژوهشگر حوزه کاری یا تخصصی خود را انتخاب می­کند. پس از تعیین کردن حوزه کاری، پژوهشگر مشخص می‏کند که چه مهارت‌­هایی دارد و در چه پروژه‌‏­هایی می‌تواند شرکت کند. در مرحله بعد و در صورت تمایل، پژوهشگر می­‌تواند عکس پروفایل خود را آپلود نماید، در غیر این صورت باید گزینه Skip the step را انتخاب کند. با تمام شدن این مراحل، ایمیل فعال‌سازی اکانت پژوهشگر به آدرس ایمیل پژوهشگر فرستاده می‌شود. با مراجعه به ایمیل و کلیک بر روی گزینه فعال­سازی صفحه پروفایل ریسرچ‏­‌گیت پژوهشگر باز می‌­شود. در صفحه پروفایل هر مقاله یا پروژه­ای که پژوهشگر آپلود کرده است نشان داده می­‌شود و سؤالاتی مختلفی درباره آن‌ها پرسیده می‌شود. سؤالاتی از قبیل اینکه آیا این مقالات از یک پروژه بوده‌‏اند و یا اینکه همکاران شما در این پروژه چه کسانی بوده­‌اند؟

در قسمتی دیگر از صفحه پروفایل، افرادی که دانشگاه یکسان و یا زمینه کاری یکسان با پژوهشگر دارند، نشان داده می‏‌شوند. پژوهشگر برای اطلاع از پروژه‌‏ها و کارها­ و یا همکاری با آن‌ها باید آن‌ها را دنبال کند.

در شبکه ریسرچ‌­گیت مشخص است که چه کسی مقاله شما را بیشتر مطالعه کرده است. همچنین همکاران و یا کسانی که حوزه تحقیقاتی آن‌ها شبیه به پژوهشگر است و یا مقاله یا پروژه‌ای را به این شبکه افزودند، نشان می­دهد.

ریسرچگیت چیست؟

پژوهشگر می­‌تواند مقالات را مشاهده (View)، دنبال (Follow) و ارسال (Share) کند و یا اینکه درخواست متن کامل مقاله را بدهد (Request full-text). پژوهشگر می­‌تواند همراه با مقاله ارسال‌شده یک پیام نیز بفرستد. مقالاتی که توسط افراد دیگر به محقق توصیه شده‌اند در همین صفحه نشان داده می‌شود. توجه شود که دنبال کردن و توصیه کردن مقاله باعث افزایش اهمیت و اعتبار مقاله می‌شود.

درخواست مقاله در ریسرچگیت

یکی از اطلاعات مهمی که در صفحه اصلی پژوهشگر نشان داده می‌شود این است که در ماه قبل بیشترین استناد مربوط به کدام پژوهشگر بوده است. با مراجعه کردن به پروفایل پژوهشگر اطلاعات مربوط به تعداد استنادها، تعداد پروژه‌ها و مقالات، تعداد افرادی که مقالات این شخص را خوانده­اند و همچنین زمینه‌‏­های مطالعاتی و موردعلاقه این شخص را می‌توان مشاهده کرد. توجه شود که مقاله‌­هایی را می‌­توان در این سامانه آپلود کرد که در مجله‌­های که مقالات را به‌صورت پولی در اختیار خوانندگان قرار می­‌دهد، چاپ‌نشده باشد. پژوهشگر می‌­تواند دسترسی به این‌گونه مقالات را فقط برای همکاران خودش قرار دهد.

ریسرچگیت چگونه است

 آشنایی با پروفایل پژوهشگران

: Overview پروژه‏ش‌هایی که در حال حاضر و یا در آینده انجام می­‌دهند، تعداد استنادهای دریافتی پژوهشگر.

Contribution: تعداد مقالات و پروژهش‌‏های پژوهشگر، تعداد متن کامل مقالات، تعداد مقالات برای کنفرانس‌‏ها، تعداد پوسترها، تعداد سؤالات، تعداد پاسخ‌‏ها.

:Info نشان‌دهنده حوزه‏های مطالعاتی پژوهشگر، دنبال­کننده­های پژوهشگر و اشخاصی که وی دنبال می‌­کند.

Stats: این بخش فقط در پروفایل پژوهشگر و برای خودش قابل مشاهده است و Reads, Citation, Recommendations را بر اساس تاریخ و به‌صورت نمودار نشان می­‌دهد.

Scores: ” RG Score”شاخص ارزیابی پژوهشگر است که نشان‌دهنده میزان فعالیت پژوهشگر در این سامانه است.

:h-index این شاخص هم به‌صورت کلی و هم بدون خود استنادی (Self-Citations) محاسبه می‌شود.

Research Interests: مقاله‏‌های توصیه (Recommendations) و یا دنبال شده توسط پژوهشگر در این قسمت نشان داده می­‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =