مقاله isi چیست؟

مقاله isi چه مقاله ای است و یک مقاله isi باید چه ویژگی هایی داشته باشد
موسسه اطلاعات علمی (Institute for Scientific Information) ، که به آن ISI گفته می شود. مرجع معتبر ذخیره سازی مقالات علمی است. اگر یک ژورنال ISI شود به این معناست که توانسته است از موسسه Clarivate™، یک گواهی اعتبار ISI دریافت نماید و در لیست ژورنال‌های نمایه شده در این شرکت قرار گیرد. موسسه ISI، به منظور تمرکز بر علم‌سنجی و انتشارات علمی، پا به عرصه وجود نهاده است. این موسسه فعالیت های ژورنال‌ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد و مقالات علمی آن‌ها را اعتبارسنجی می‌نماید. که پژوهشگران جهان علم با اعتماد بیشتری به مقالات آن‌ها مراجعه نموده و از آن‌ها استفاده می‌نمایند.

موسسه ISI به‌طور اختصاصی نقل‌قول‌ها و تحلیل آنها را بررسی، ثبت و سازماندهی می‌کند. خدمات این موسسه شامل نگهداری مطالب و اطلاعات چندین هزار مقاله به چاپ رسیده در چند هزار نشریه است. هدف از ایجاد این پایگاه، رونمایی از مقالاتی است که بیشتر مورد ارجاع قرار گرفته و چه مقالاتی از آن، مطلبی را نقل‌قول کرده‌اند. از این طریق پژوهشگران و خوانندگان مقالات می‌توانند به خوبی مسیر پژوهش خود را مشخص نمایند.

ISI بودن یک مقاله چگونه مشخص کنیم؟

برای اینکه مشخص کنیم آیا یک ژورنال ISI هست یا خیر، باید به سایت Master Journal List مراجعه کنید و نام یا ISSN آن ژورنال را در Clarivate جستجو نمایید. اگر نام آن ژورنال در لیست موجود باشد، یعنی این ژورنال ISI هست. برای کسب دانش بیشتر در این حوضه می توانید در دوره آنلاین مقاله نویسی گروه گام شرکت کرده و با روز ترین تکنیک های مقاله نویسی آشنا شوید.

معرفی معیار ها و فاکتور ای پذیرش یک مقاله isi

معیار های رتبه بندی مقالات

هر سال گزارشی از طرف موسسه ISI صادر می شود که به آن گزارش استنادی مجلات علمی یا Journal Citation Reports (JCR) گفته می‌شود. در این گزارش، نشریات نمایه شده بر اساس شاخصی با عنوان ضریب تاثیرگذاری یا Impact Factor رتبه بندی می‌شوند. مجلاتی که در این لیست نام آن‌ها آورده شود، از اعتبار بالایی برخوردارند و داوران این مجلات JCR در بررسی مقالات، بسیار با‌دقت و سخت‌گیرانه عمل می‌کنند. فرآیند داوری مقالات سابمیت شده به این نشریات ممکن است تا چند ماه نیز به طول بیانجامد. لازم به ذکر است که در ISI، مجلاتی نیز وجود دارند که بدون ضریب تاثیر هستند و به آنها اطلاحا ISI Listed گفته می‌شود. پس از یک مدت مشخص، این مجلات باید بتوانند ضریب تاثیر کسب نمایند و به لیست JCR وارد شوند. در غیر این صورت از ISI خارج می شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =