سامانه مشابهت یابی همانندجو

ارزیابی مقالات با سامانه همانندجو

معرفی سامانه مشابهت‌یابی مقاله همانندجو

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعاتی ایران یا ایرانداک زیر نظر وزارت علوم و تحقیقات و فناوری فعالیت می کند. سامانه همانندجو، یکی از سامانه های اصلی سایت ایرانداک است که با آدرس اینترنتی https://tik.irandoc.ac.ir/ دردسترس است. هدف آن نگهداری و حفظ آثار پژوهشی و جلوگیری ازکپی برداری و سرقت های علمی است،از این سامانه برای حفظ مالکیت آثار و حقوق نویسندگان و پژوهشگران و فراهم کردن دسترسی آزاد همه به منابع اطلاعاتی استفاده می شود. استفاده از این سامانه برای مقاله ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در حوزه‌های علمیه و دانشگاهی الزامی است. دانشجویان و اساتید و پژوهشگران و… می‌توانند متن پژوهش‌های خود مانند مقاله، پروپزال، پایان نامه را در این سامانه بارگذاری کرده و سامانه با جستجو در متن کامل پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و سایر مدارک علمی در ایرانداک و وب، متون مشابه را بازیابی کرده و درصد تشابه و منبع اطلاعات مشابه را در کوتاه ترین زمان ممکن نشان می‌دهد.   

نسخه جدید سامانه سامانه مشابهت‌یابی مقاله همانندجو

وزارت علوم اخیراً نسخه جدیدی از سامانه همانند جو را معرفی کرده است. در این نسخه، علاوه بر ارزیابی دقیق کپی نوشتارها، محتوای نوشتاری نیز تحلیل می‌شود. مواردی مانند جایگزینی کلمات، به هم چسبیدگی، تکرار بی‌دلیل کلمات، متن‌های محاوره‌ای، فاصله‌گذاری بی‌دلیل بین حروف، استفاده از کاراکترهای غیر مجاز، غلط‌های املایی و عبارات نامفهوم مورد بررسی قرار می‌گیرند. همچنین، فرآیندها بهبود یافته و شناسه استاد حذف شده است. نسخه جدید همانندجو علاوه بر همانندی، محتوای نوشتاری آثار پژوهشی را نیز ارزیابی می‌کند. اخیراً سرویس همانندجویی کتاب نیز به خدمات ایرانداک افزوده شده است. بنابراین، کتاب‌های منتشر شده قبل از تاریخ بسته شدن توافق‌نامه و همچنین کتاب‌های جدید، برای همانندجویی در سامانه همانندجو در دسترس ایرانداک خواهند بود.

کاربرد های سامانه مشابهت‌یابی مقاله همانندجو

با استفاده از این سامانه، می توانید میزان مشابهت متن مقالات را بررسی کرده و تالیفی، بازنویسی و یا کپی بودن مقالات را تشخیص دهید. استفاده از این سامانه به شما در نوشتن پایان نامه کمک بسیاری می کند تا یک پژوهش منحصر به فرد را با رعایت اصول حرفه ای نوشتن تولید کنید. همچنین، سامانه آمادگی دارد تا شبهات فکری افرادی را که فکر می‌کنند موتور جستجوی آن نیازمند بررسی بیشتر است، برطرف کند.

بر طرف کردن مشکل سرقت ادبی

برای رفع مشکل سرقت ادبی، نرم افزار باید موارد مشکوک را گزارش کند. بخش هایی که بیشتر از 30 درصد شباهت دارند، باید بازنویسی شوند و بخش هایی که کمتر از 30 درصد شباهت دارند، باید با تغییر کلمات یا جملات، شباهت را کاهش دهیم. منابع معرفی شده به عنوان منبع سرقت ادبی، باید به لیست منابع مقاله اضافه شوند.

 نتیجه همانندجویی تا چند درصد مورد قبول است؟

نتیجه همانندجویی تا 30 درصد مورد قبول می‌باشد.

ایرانداک چیست؟

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات یا ایرانداک در سال 1347 برای ثبت اسناد علمی معتبر در ایران تاسیس شد. نام این سامانه از روی نام انگلیسی Iranian Documentation Center برگرفته شده است. این سامانه شامل کتب علمی، مقالات علمی، طرح‌های پژوهشی و سایر مدارک علمی است. تعداد اسناد ثبت شده در این سایت نزدیک به یک میلیون است. ایرانداک همچنین مسئول ثبت پایان نامه‌های انجام شده در ایران است. این پژوهشگاه دارای پایگاه‌های مختلفی است، از جمله پایگاه اطلاعات علمی گنج. همچنین سامانه همانندجو که برای یافتن میزان مشابهت پروپوزال، پایان نامه و تحقیقات علمی به کار می‌رود، مربوط به ایرانداک است و با اعلام میزان مشابهت سند مورد نظر با اسناد قبلی، به اسناد علمی اعتبار ویژه‌ای می‌دهد.

✔️ امکانات سامانه مشابهت‌یابی مقاله همانندجو

این سامانه امکاناتی مانند پیشنهاد (پروپوزال) رساله دکتری تخصصی، گزارش طرح پژوهشی، مقاله نشریه ادواری و کتب و غیره را ارائه می‌دهد.

 پروپوزال و پایان نامه کارشناسی ارشد

انتخاب موضوع پایان نامه و تدوین پروپوزال یا انواع مقالات علمی، یکی از مراحل مهم در دوران دانشجویی مقطع کارشناسی ارشد است. پس از جستجو و مشورت با اساتید، دانشجویان پروپوزال خود را تدوین می‌کنند. تدوین پروپوزال باید طبق فرمت دانشگاه و با رعایت اصول انجام شود. سیستم همانندجو پس از آپلود پروپوزال، متن آن را بررسی کرده و اگر متنی از سایر پایان نامه‌ها و مقالات در آن کپی شده باشد، به شما نشان می‌دهد. در هر دانشگاه، معیارها متفاوت است، اما معمولاً متن پروپوزال باید کمتر از 30 درصد مشابهت با دیگر آثار داشته باشد تا توسط استاد راهنما و مدیر گروه تایید شود.

 پیشنهاد (پروپوزال) رساله دکتری تخصصی

سامانه همانندجو برای بررسی اصالت محتوای رساله‌های دکتری و پروپوزال‌های دکتری قبل از تصویب در گروه و فایل متنی رساله قبل از برگزاری دفاع از رساله استفاده می‌شود. دانشجو برای درخواست همانندجویی باید ایمیل و کد شناسه استاد راهنمای خود را داشته باشد و در هنگام درخواست همانندجویی، ایمیل و کد شناسه استاد را در قسمت مربوطه وارد کند. در صورتی که استاد راهنما ایمیل و کد شناسه نداشته باشد، دانشجو می‌تواند از ایمیل و کد شناسه مرکز استفاده کند. اما در این صورت، نتیجه به استاد راهنما ارسال نمی‌شود و دانشجو باید نتیجه همانندجویی را به ایمیل استاد خود ارسال کند. بعد از این مراحل دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری باید پروپوزال و پایان نامه خود را در سامانه ملی ثبت کنند.

 گزارش طرح پژوهشی، مقاله نشریه ادواری و کتب

سامانه “همانندجو” برای جستجو و بازیابی مدارک علمی مانند کتب، مقالات، گزارش‌ها و طرح‌های پژوهشی استفاده می‌شود. این سامانه با جستجوی خودکار در پایان‌نامه‌ها، مقالات علمی و وب، میزان مشابهت و منبع اطلاعات را نمایش می‌دهد و به حفظ حقوق پدیدآوران و دسترسی عمومی به اطلاعات علمی کمک می‌کند.

استانداردهای نگارش برای سامانه مشابهت‌یابی مقاله همانندجو

  1. فرمت فایلword باشد.
  2. متن اصلی (طرح پیشنهادي/ پایان‌نامه/ رساله) داخل تکست باکس ارسال شود. (مربوط به دانشگاه تهران)- منظور این است که متن را به همراه تکست باکس ارسال نکنید چون سامانه متن داخل تکست باکس را تخصی نمی دهد و در این صورت متن اصلا در سامانه بارگزاری نمی شود، پس حتما متن را به تنهایی کپی کنید.
  3. در متن بارگذاري‌شده کاراکترهاي ‌نامشخص و نامفهوم وجود نداشته باشد. مانند(#، %،؟، و …)
  4. تبدیل‌حروف به‌یکدیگرانجام نشده باشد (مثلا تبدیل‌ص به ض).
  5. جملات و پاراگرافهاي‌ تکرارِي‌ بیش ‌از حد در متن وجود نداشته باشد.
  6. چسباندن و یاجداسازي ‌نامتعارف کلمات انجام نشده باشد.
  7. حروف بی‌معنا در متن بکار نرفته باشد.
  8. جابه جایی‌غیرمتعارف کلمات در جمله (مثلا تبدیل عبارت بیش‌از حد به حد از بیش درجمله) وجود نداشته‌باشد.
  9. از علائم نگارشی (استفاده زیاد از ویرگول،نقطه، فاصله، نیم‌فاصله و…) به صورت نادرست وبی‌جا استفاده نشده باشد.
  10. تبدیل کلمات به‌یکدیگر بدون دلیل انجام نشده باشد.
  11. خطاهاي املائی وجود نداشته باشد.
  12. متن غیرمرتبط ارسال نشود و نظایرآن را نداشته باشد.
  13. متن کامل بارگذاری شود ( برای پروپوزال شامل تمامی تیتر های اصلی (مثلا عدم وجود روش تجزیه و تحلیل داده ها ایراد دارد) و برای پایان نامه منظور از ابتدای فصل اول تا انتهای فصل پنجم است- (ارسال فهرست، منابع و پیوست اختیاری است))
  14. متن از طریق یک حساب کاربری ارسال گردد). (ارسال با حساب های کاربری مختلف موجب کپی شدن و از دست رفتن اصالت متن می شود)
  15. متن از جایی مانندpdf کپی نشود. (بهم ریختگی متن و ساختار نامناسب پاراگراف)

مزایای سامانه مشابهت‌یابی مقاله همانندجو در پاسخگویی به درخواست‌ها

پس از چند روز انتظار می‌توانیم نتیجه جستجوی خود را دریافت کنیم. سپس می‌توانیم هر زمانی که می خواهیم درخواست دیگری ارسال کرده و بدون نگرانی از محدودیت زمانی تغییرات مورد نظر را انجام داده و درخواست خود را مجددا ثبت کنیم.

 اهمیت استفاده از این سامانه برای سنجش شباهت مطالب مقاله

 استفاده از این سامانه برای سنجیدن شباهت مطالب خود با مطالب دیگر را جدی بگیرید، زیرا متن و موضوع شما باید منحصر به فرد باشد و در صورت مشابهت، کار شما رد خواهد شد و این به عنوان سرقت علمی شناخته می‌شود.

قالب فایل محتوای مربوطه برای بارگذاری در سامانه مشابهت‌یابی مقاله همانندجو

بهتر است فایل word محتوا را در دسترس داشته باشید و بارگذاری کنید.

نکاتی برای کاهش درصد همانندجویی

اطلاعات کتاب‌شناختی (نام استاد، نام دانشگاه و غیره) و فهرست مطالب را نباید بارگذاری کنید تا درصد تشابه کاهش یابد ؛ فقط نظریه‌ها و فرضیه‌ها باید کپی شوند و بقیه موارد باید بازنویسی و فهرست‌دهی شوند ؛ با حذف مطالب، تعداد کل کلمات بارگذاری شده کاهش می‌یابد و درصد تشابه بالاتر می‌رود، زیرا درصد تشابه نسبت به کل محاسبه می‌شود ؛ لازم است که تا حدودی مطالب استفاده شده با ادبیات خودتان باشد، منابع مقالات تغییر داده شود و از منابع بروز نیز استفاده شود.

سوالات متدوال دانشجویان در مورد سامانه مشابهت‌یابی مقاله همانندجو

سیستم همانندجو در سایت ایران داک بر اساس الگوریتم های طراحی شده، تمام محتوای متن را بررسی می کند و موارد مشابه را با  لینک های منابع استفاده شده به صورت رنگی هم داخل متن و ارجاع به منابع کپی شده در انتهای متن برای ما مشخص می‌کند و نسخه‌ای از کار را برای محقق و دانشگاه ارسال می شود. مطابق سیستم همانندجو، متن هایی که درصد بالایی از یک منبع را استفاده کرده اند با هایلایت های رنگی متفاوت از قرمز تا زرد و منابع کمتر از یک درصد با رنگ آبی کمرنگ مشخص می شود.

بله، برای بررسی محتوای علمی، بعد از بارگذاری مطلب هزینه ای لازم است. اگر خطایی در وارد کردن محتوا وجود داشته باشد، مجددا باید محتوا را بارگذاری کنید و هزینه دیگری پرداخت کنید. بنابراین، دقت کردن به این موضوع مهم است.

این سامانه برای حمایت از حقوق پژوهشگران تاسیس شده است و به آن ها کمک می‌کند تا از سرقت علمی و ادبی جلوگیری کنند. سامانه قادر است مقالات و پایان نامه‌ها را بررسی کرده و مطالب کپی را با مطالب یونیک جایگزین کند. همچنین آپدیت‌های جدید نسخه این سامانه، قابلیت بررسی محتوای نوشتاری را نیز دارد و توصیه‌هایی برای بهتر شدن متن ارائه می‌کند. در حقیقت این آپدیت حالت ویراستاری را ایفا و غلط‌های املایی، نگارشی و… را بررسی می‌کند.

سامانه همانند جو با زبان فارسی سازگار است و پایان نامه شما را با متن های فارسی پایان نامه ها و مقالات و مطالبی که در اینترنت است مقایسه می کند و میزان مشابهت را نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 9 =