تفاوت مطالعات cross-sectional ،clinical trial و case series

مطالعه مقطعی (cross-sectional)

سایر نام ها: بررسی فراوانی بیماری، مطالعه شیوع

چگونگی بیماری و البته سایر متغیرهای مورد نظر (بصورتی که در جمعیت بیان می­شود) در یک بازه زمانی بخصوص در این مطالعه ارزیابی می­شوند. مطالعه مقطعی و مطالعه هم‌گروهی به لحاظ ساختار باهم مطابقت دارند اما در مطالعه مقطعی همه ارزیابی­ها فقط در یک بازه زمانی بخصوص انجام می­شوند.

در این نوع مطالعه بودن یا نبودن بیماری، بودن یا نبودن متغیرهای دیگر (مقدار و تراز متغیر) در صورت کمی بودن آن، در هر یک از افراد جمعیت مورد مطالعه در یک مقطع زمانی معین شناسایی می‌شود. این گروه از تحقیقات بصورت توصیفی یا تحلیلی هستند. در این گونه از مطالعات، گردآوری داده­ها در یک مقطع کوتاه زمانی صورت می­گیرد. در این مطالعات رابطه علت و معلول ارزیابی نمی‌شود ولی نسبت به سایر مطالعات تحلیل مقرون به‌صرفه و آسان‌تر هستند. این بررسی به توضیح ویژگی‌های گروهی می‌پردازد که در بازه زمانی بخصوصی توزیع شده‌اند و جوابگوی این سوال است: “در حال حاضر وضعیت چگونه است؟”

کاربردها :

1- اسم دیگر این بررسی تعیین میزان­های شیوع است Prevalence study

2- ارزیابی­های نخست برای تشخیص توزیع ویژگی در جامعه Survey

3- گردآوری داده­ها جهت تعیین یا سطح بندی بیماری مورد نظر

ویژگی­های این رویکرد بررسی به صورت زیر است:

  1. داده‌ها به بازه زمانی خاصی تعلق دارند.
  2. به گروه مرجع (کنترل) نیاز ندارند.
  3. از آنجایی تقدم و تاخر روابط مشخص نیست، علت و معلول آن‌ها را ارزیابی نمی‌کنند.
  4. روایی و ماندگاری پرسشنامه کنترل می‌شود در صورتیکه متغیرها بطور دقیق قابل ارزیابی نباشند.
  5. در خصوص وجود روابط (بجز روابط علت و معلول) آزمون‌های آماری انجام پذیر هستند.

کارآزمایی بالینی (Clinical trial)

یکی از مطالعات انجام شده در خصوص جمعیت­های انسانی، کارآزمایی بالینی (Clinical trial) است. کارآزمایی بالینی در بررسی روش­های نوین درمانی و همچنین اثرات داروها نقش مهمی ایفا می‌کند. زمانی­که داده‌های معتبری از کیفیت محصول دارویی و ایمنی غیر بالینی آن در دست باشد و همچنین به تایید متخصصان بهداشتی یا کمیته اخلاق تحقیق در کشوری که آن کار در آن تحقیق شده رسیده باشد، آن کارآزمایی بر روی انسان قابل انجام است. از این مطالعه به عنوان قوی‌ترین نوع بررسی برای اثبات روابط علت و معلوم استفاده می­شود.

افراد شرکت کننده در این پژوهش به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شده بطوریکه یکی از گروه­ها مورد تجربه یا مداخله واقع شده و گروه دیگر بصورت شاهد درنظر گرفته می­شود. در نهایت، از مقایسه دو گروه می­توان به نتایج مداخله پی برد. به مطالعه ای که در آن انسان بصورت تجربی مورد مطالعه قرار گیرد، کلینیکال ترایال یا کارآزمایی بالینی گفته می‌شود. امروزه از این مطالعه برای بررسی رویکردهای مختلف درمانی استفاده می‌شود. از این کارآزمایی بالینی که بصورت مداخله‌ای انجام می‌شود برای مقایسه روش‌های گوناگون درمانی قابل کاربرد برای انسان استفاده می­شود. این کارآزمایی یکی از موفقیت‌های علمی در قرن بیستم محسوب می‌شود که برای اولین بار در تاریخ علم، شواهد معتبری از تاثیر رویکردهای گوناگون درمانی ارائه داده است.

کارآزمایی بالینی از این جهت قابل اهمیت است که با توجه به تحقیقات مختلف، می‌توان تنها با حمایت از بیمار و یا ارائه دارونما و بدون تجویز داروی تاثیرگذاری، تعداد زیادی از بیماران را بهبود بخشید. در کارآزمایی­های درمانی، درمان­های نوین پرتودرمانی یا جراحی، ترکیبات نوین دارویی و درمان‌های عملی به آزمون افزوده می‌شوند. در کارآزمایی­های پیشگیری، راه­کارهای موثرتری در خصوص پیشگیری بیماری­ها برای افرادی که تابحال دچار بیماری نشده­اند و یا باید مانع برگشت بیماری آنها شد، ارائه می­شود.

کارآزمایی تشخیصی: از این کارآزمایی­ها برای پی بردن به رویکردها و آزمون­های موثرتر برای تشخیص عارضه یا یک بیماری خاص استفاده می­شود.

کارآزمایی­های غربالگری: از طریق این کارآزمایی می­توان به غربالگری همگانی بیماری­ها و یا عوارض بهداشتی خاصی پرداخت و آنها را مورد آزمایش قرار داد.

کارآزمایی کیفیت زندگی (کارآزمایی مراقبت حمایتی): در این کارآزمایی­ها رویکردهایی جهت بهبود کیفیت و آسایش زندگی بیماران مبتلا به عارضه­های لاعلاج و خاص ارائه می­شود.

اهداف کارآزمایی­های بالینی را می­توان بصورت موارد زیر ارائه کرد:

  1. بیان “تجربه عملی” در رابطه با عواملی که امکان از بین بردن بیماری و تغییر آن را ایجاد می­کنند. تهیه رویکرد سنجش و ارزیابی میزان تاثیرگذاری خدمات بهداشتی از جهت ارتقای سلامت جامعه، پیشگیری، مبارزه و درمان بیماری­ها
  2. تحقیقات تجربی به صورت دو گروه بیان می­شوند: 1- کارآزمایی­های بالینی شاهد دار تصادفی: تحقیقاتی هستند که روند ارزیابی آنها بصورت اتفاقی و یا تصادفی انجام می­پذیرد. 2- کارآزمایی­های غیر عملی یا غیراتفاقی: بررسی­های تصادفی و اتفاقی در این مورد انجام نمی­شوند ولی روش کار به گونه­ای است که تصادفی نبودن نظریه تاثیر منفی در خروجی کار نمی­گذارد.

کیس سری (case series)

یکی از رویکرد­های طراحی مطالعات علمی، مطالعه مورد شاهدی است. در این روش به مقایسه گذشته پارامترهای قابل تغییر مستقل در دو گروه پرداخته می­شود که دارای متغیر وابسته (گروه مورد) و فاقد آن یعنی (گروه شاهد) هستند. بررسی مورد-شاهدی از نوع مطالعات شاهدی است. در مطالعه مورد-شاهدی، افراد بیمار (دارای عارضه سلامتی) مورد نظر، با یک گروه شاخص ارزیابی و مقایسه می­شوند. در این قیاس، اطلاعات مربوط به بیماری و یا عوامل خطر که از طرف گروه مرجع گردآوری شده­اند با گروه موردی که از بین همان گروه انتخاب شده­اند مقایسه می­شوند. این اطلاعات از طریق منابع گوناگونی مثل سیستم ثبت بیمار­های گروه، بیماران شناسایی شده در یک بررسی مقطعی، گزارش کلینیکها و گزارشهای سری-موردی قابل دسترسی هستند.

بررسی افرادی که به تازگی به بیماری مبتلا شده­اند بهترین گزینه برای مطالعات مورد-شاهدی هستند. در این مطالعه افراد تحت بررسی با یک گروه شاخص (مرجع) مورد ارزیابی قرار می­گیرند. گروه مرجع باید بدون توجه به عوامل خطر گروه مورد، انتخاب شود اما بهتر آنست که در سایر موارد شبیه گروه مورد باشد. گروه مرجع و گروه مورد در برخی مطالعات به لحاظ همه خصوصیات (بجز مواجهه) در انطباق باهم انتخاب می­شوند. مثلا اگر پسر 17ساله ای در گروه نمونه باشد، محقق برای گروه کنترل به دنبال در نظر گرفتن یک پسر 17 ساله است.

محقق در مطالعات مورد-شاهدی، تفاوت موارد مواجهه مورد نظر در فرضیه و در سابقه گروه مرجع و گروه مورد را در نظر می­گیرد. برای شروع، این داده­ها بصورت تمایز ایجاد مواجهه در دو گروه و در نهایت بصورت Odd Ratio جمع بندی می­شوند.

از مطالعات مورد-شاهدی معمولا برای ارزیابی یک بیماری­ نادر استفاده می­شود. 1- در مطالعات مورد-شاهدی از پیامد بسمت گذشته مواجهه­ها جهت گیری می­شود. به همین دلیل است که به این نوع مطالعه گذشته نگر هم گفته می­شود. 2- در این مطالعه، فقط می­توان یک نوع شاخص ارتباطی یعنی Odd Ratio را بررسی و حساب کرد و امکان بررسی معیار وقوع وجود ندارد. 3- برای وقایع نادر و هم غیرنادر قابل استفاده است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 10 =