فرمت در مقاله نویسی

فرمت در مقاله نویسی رو بیشتر بشناسیدرعایت ساختار یا فرمت در مقاله نویسی، از اصول و قواعد مهم به حساب می‌آید. فرمت یا ساختار به معنی رعایت کردن نکاتی در مورد حالت، شکل و طرح استفاده شده در مقاله است. به طوریکه از نظر ظاهری و مفهومی از اهمیت زیادی برخوردار هستند. پس حین نگارش مقاله باید به قواعد و اصول آن توجه ویژه ای داشت. به علاوه در هر مجله علمی از قالب و ساختار خاصی به منظور یکپارچه سازی و هماهنگ کردن مقالات در حین چاپ استفاده می‌شود.

فرمت بندی مقالات چیست؟

بعد از آماده کردن پیش نویس نهایی، باید آنرا مطابق با چارچوب خاصی ساختار بندی کنید. یعنی فرمت آن را تغییر و متناسب کنید به طوریکه مخاطبان بیشترین دریافت را از مقاله شما داشته باشند. ساختاربندی مقاله یکی از اصول مهمی است که باید قبل از ارسال مقالات خام به مجلات مدنظر قرار گیرد. در صورتیکه مقاله شما به فرمت مجله مورد نظرتان در نیامده باشد؛ امکان ریجکت آن بسیار زیاد است.

چرا فرمت بندی مقالات ضروری می باشد

چرا فرمت بندی مقالات ضروری می باشد؟

بطور مثال قصد مرتب کردن قفسه کتاب‌هایتان را دارید و می‌خواهید آنها را برحسب اندازه و رنگ بندی مرتب کنید. به طوریکه از نظر بینندگان دلنشین بنظر برسد. هدف مجلات هم از فرمت بندی و یکپارچه سازی مقالات ارسالی همین است. به همین دلیل دستورالعمل خاصی را وضع می‌کنند.

بررسی ساختار انواع مقالات

انواع فرمت بندی مقاله نویسی

فرمت محتوایی:

نویسنده با توجه به تسلطی که بر قسمت‌های مختلف تحقیقش دارد، ترتیب آن‌ها را حین نگارش مقاله تعیین می‌کند به این نوع فرمت بندی فرمت محتوایی گفته می‌شود. در این بخش در نظر گرفتن اصول مربوط به مجله برای چاپ مقاله از اهمیت زیادی برخوردار است.

فرمت ساختاری:

هر ژورنال و موسسه ای دستورالعمل ساختاری و ظاهری مربوط به خود را دارد که در فرمت ساختاری مورد توجه قرار می‌گیرد. در فرمت ساختاری به نکاتی مانند، کادربندی متن و ساختن حاشیه، نحوه رفرنس گذاری، ترتیب قسمت‌ها، اندازه نوشتن لغات و فونت آنها اهمیت داده می‌شود.

ساختار انواع مقالات:

مقالات باتوجه به نوع آنها که تحقیقی، مروری و .. هستند مطابق فرایند زیر ساختاربندی می‌شوند بطوریکه بسته به نوع آنها هرکدام از این بخش‌ها تغییرات کمی دارند. مقالاتی که بر پایه موضوع و راه حل جدیدی در یک حوزه خاص هستند؛ مقالات پژوهشی نامیده می‌شوند. فرمت یک مقاله تحقیقی/ پژوهشی بصورت زیر است:

  1. عنوان
  2. اسامی نویسندگان
  3. چکیده
  4. کلمات کلیدی
  5. مقدمه
  6. بیان مسئله
  7. مبانی نظری(چارچوب)
  8. فرضیه‌ها یا پرسش
  9. مواد و روش‌ها
  10. نتایج بحث
  11. نتیجه‌گیری
  12. منابع
  13. پیوست

چارچوب درنظر گرفته شده برای مقالات از ژورنالی به ژورنال دیگر فرق می‌کند. نکته ای که در این راستا حائز اهمیت است؛ آنست که قبل از ارسال، مقاله خود را مطابق ساختار ژورنال مورد نظرتان آماده کنید. بطور کلی برای مقالات ساختار استاندارد و مشخصی درنظر گرفته می‌شود. نکاتی که در این ساختاربندی اهمیت دارند عبارتنداز: نحوه تزریق منابع، حاشیه بندی، قالب مقاله، و اندازه و نوع فونت کلمات

چگونه از ساختار یک مجله علمی مطلع شویم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + شش =