شباهت آزمون آیلتس و مقاله نویسی

آزمون آیلتس چیست؟

IELTS مخفف عبارت International English Language Testing System می‌باشد که در واقع یک سیستم مشخص برای ارزیابی میزان مهارت و تسلط افراد نسبت به زبان انگلیسی است و توسط دانشگاه کمبریج، شورای فرهنگی بریتانیا و مرکز آیلتس استرالیا برگزار می‌شود و سالانه در سراسر جهان افرادی زیادی در این آزمون شرکت می‌کنند.

آزمون آیلتس در دو نوع آکادمیک و عمومی برگزار می‌شود، اگر قصد دارید که در آینده تحصیلات خود را در دانشگاه‌های خارجی انگلیسی زبان ادامه دهید، باید سعی کنید که در آیلتس آکادمیک IELTS ACADEMIC نمره ی قابل قبولی به دست آورید. آیلتس جنرال IELTS GENERAL برای کسانی مناسب است که می‌خواهند به قصد مسافرت، کار و یا شرکت در دوره‌های تحصیلی غیر دانشگاهی در کشورهای انگلیسی زبان، از مدرک این آزمون استفاده نمایند. آزمون آیلتس به سنجش مهارت‌های اصلی زبان یعنی گفتار (speaking)، شنیدار (listening)، نوشتار (writing) و خواندن (reading) می‌پردازد و موفقیت در آن به این معناست که شما از این مهارت‌ها به حد قابل قبولی برخوردار هستید.

این آزمون دارای چهار مرحله اصلی می‌باشد که به مدت دو ساعت و چهل و پنج دقیقه برگزار می‌گردد، تعداد سوالات و مدت زمان تعیین شده برای پاسخگویی به آنها به شرح زیر است:

بخش شنیداری: تعداد سوالات 40 و مدت زمان پاسخگویی 30 دقیقه + 10 دقیقه برای وارد کردن جواب‌ها در پاسخنامه

بخش خواندن: تعداد سوالات 40 و مدت زمان پاسخگویی 60 دقیقه

بخش نوشتن: تعداد سوالات 2 و مدت زمان پاسخگویی 60 دقیقه

بخش مکالمه: مدت زمان پاسخگویی 11 تا 14 دقیقه

حداقل نمره در آزمون IELTS

بازه نمره، عددی بین 0 تا 9 می‌باشد که نمره 9 عالی، نمره 7 خوب، نمره 5 متوسط و نمره 4 به پایین ضعیف محسوب می‌گردد. این نمره بر اساس محاسبه ی نمرات کسب شده ی شما در بخش‌های مختلف گفتاری، نوشتاری، شنیداری و خواندن به دست می‌آید، برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های معتبر، شرایط و قوانین هر دانشگاهی می‌تواند متفاوت باشد ولی درکل برخورداری از نمره 7 آزمون آیلتس کافی می‌باشد. هریک از مهارتهاى چهارگانه در این آزمون بطور جداگانه از ۱ تا ۹ امتیاز دهى شده و در نهایت معدل ۴ مهارت ذکر شده محاسبه و اعلام مى­شود.

اعتبار مدرک آیلتس

از زمانی که شما این مدرک را اخذ نمایید، به مدت دو سال بعد مجددا باید در این آزمون شرکت کنید تا بتوانید مهارت‌های خود را بسنجید زیر امکان دارد که با گذر زمان دانش زبان انگلیسی شما هم تغییر کرده باشد.

اعتراض به نتیجه آزمون آیلتس

هر داوطلبی می‌تواند اعتراض و عدم رضایت خود نسبت به نتیجه آزمون را به مرکز مربوطه اعلام نماید. بر اساس مقررات آیلتس، داوطلبان می‌بایست اعتراض خود را ضمن تکمیل یک برگه اعتراض به فاصله شش هفته از تاریخ آزمون رسماً اعلام دارد. بواسطهٔ این برگه، داوطلب حق اعتراض برای هر یک از بخش‌ها یا مهارت‌هایی که فکر می‌کند در آن نمره‌ای کمتر از آنچه می‌بایست به وی تعلق گرفته است را خواهد داشت. داوطلب تنها با پرداخت مجدد هزینه آزمون می‌تواند به نتیجه آزمون خود اعتراض نماید که در صورت تأیید و درست بودن اعتراض، این مبلغ به وی عودت داده می‌شود. در غیر اینصورت هیچ بخشی از هزینه قابل استرداد نخواهد بود.

تصورات اشتباه درباره آیلتس و کسب نمره بالا

تصورات اشتباه درباره آیلتس و همچنین گرفتن نمره‌ی بالا در هر بخش وجود دارد. در این مطلب به بعضی از این تصورات نادرست می‌پردازیم.

آزمون گیرنده باید با عقیده من موافق باشد

آزمون آیلتس، تست دانش سنجی و ایده سنجی نیست بلکه تنها یک تست زبانی است. آزمون گیرنده می‌تواند در قطب مخالف شما باشد اما در عین حال شما در آزمون نمره‌ی 9 بگیرید. چرا که آزمون گیرنده تنها توانایی شما در پاسخگویی به سوالات و نحوه‌ی نگارش شما را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. بنابراین در آزمون درمورد آنچه موافق یا مخالف هستید به راحتی ابراز عقیده کنید و یا آن را بنگارید و نگران مخالفت یا موافقت ایده‌ی آزمون گیرنده نباشید.

آیلتس می‌خوانم تا نمره‌ی بالا بگیرم

این مساله هم بزرگترین اشتباه دانشجویان است. این که از آزمون آیلتس چه می‌دانیم و چطور بخوانیم در جای خود اما نکته‌ی بسیار مهم این است که توانایی شما در قسمت زبان عمومی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. بدون سطح مناسب زبان عمومی گرفتن نمره مناسب در آیلتس ممکن نیست.

باید از کلمات سنگین در رایتینگ استفاده کنم

کاملا مشهود است که بسیاری از داوطلبان آزمون آیلتس با این پندار شروع به نوشتن می‌کنند که هر چه واژگان سنگین‌تری استفاده کنند نمره بیشتری خواهند گرفت، اما این تصور می‌تواند نوشته ی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و انسجام و پیوستگی متن را دچار اختلال می‌کند.

نمی‌توانم از آزمون گیرنده درخواست کنم که در بخش اسپیکینگ سوال را مجدد تکرار کند.

در بخش اسپیکینگ برخلاف لیسنینگ می‌توانید برای تکرار سوال درخواست کنید. حتی داوطلبان انگلیسی زبان هم از این حق برخوردارند. حتی می‌توانید از آزمون گیرنده در خصوص معنی واژه سوال کنید اما فراموش نکنید که تنها یک واژه را می‌توانید سوال کنید. از این حق به درستی استفاده کنید و تنها زمانی درخواست کنید که واقعا نیاز به کمک دارید.

باید با لهجه آمریکایی یا انگلیسی در آزمون صحبت کنم تا نمره­ی خوبی کسب کنم.

داوطلبان زیادی هر روز بدون لهجه‌ی آمریکایی و یا انگلیسی نمره‌ی بالایی می‌گیرند. همانطور که می‌‎دانید صدها اکسنت انگلیسی وجود دارد و هیچکدام هم در آزمون اسپیکینگ به شما کمک نمی‌کنند. در حقیقت آزمون بر اساس اکسنت (لهجه) شما نیست بلکه نحوه‌ی درک صحیح شما از سوال و گفتار سلیس و روانی، تلفظ صحیح کلمات، استرس صحیح جمله و کلمات و زیرو بمی صدا در پاسخگویی به سوال نمره‌ی شما را تغییر می‌دهد.

باید تمام جملاتم بدون خطا باشند

در واقع مشکل اینجاست که ممکن است ترجیح دهید از ساختارهایی استفاده کنید که ساده‌تر هستند تا اشتباهی مرتکب نشوید ولی این کار دامنه ساختارهای مورد استفاده شما را محدود می‌کند.

چرا آیلتس مهم است؟

این که چرا باید آیلتس گرفت، روشن است. متقاضیان تحصیل در خارج از کشور و هم چنین افرادی که خواهان مهاجرت هستند، یکی از راه‌های نشان دادن سطح آمادگی زبان انگلیسی آن ها،‌ اخذ مذرک آیلتس است. وقتی شما این مدرک را داشته باشید، می‌توان فهمید که سطح عمومی زبان شما بر روی ۴ مهارت اشاره شده قبل، چه گونه است.

چون هر مهارت skill دارای یک محدوده band score‌ است و نمره نهایی بر اساس overall تعیین می‌شود که میانگین هر ۴ مهارت می‌باشد. اگر شما برای یک از موارد فوق نیاز به اخذ مدرک زبان بین المللی داشتید، آیلتس یکی از پیشنهادات ممکن است. البته باید توجه داشت که مدارک آیلتس بر خلاف تافل که ۵ ساله اعتبار دارد،‌ تنها ۲۴ ماه اعتبار دارد.

پس اگر خواهان اپلای برای دانشگاه‌های خاصی هستید و قصد دارید ظرف چند ماه پس از اخذ مدرک آیلتس، در دانشگاه‌های مختلف apply‌ کنید، اخذ آیلتس را در محدوده زمانی قرار بدهید که وقت شما از دست نرود و مدرک expire (منقضی) ‌نشود.

برنامه ریزی برای آیلتس

برنامه ریزی برای شرکت در آزمون آیلتس،‌ همان طور که قبلا نیز متذکر شدیم، بر اساس قابلیت‌های فردی، زمان مورد نیاز و هدف از شرکت در آزمون متفاوت است. برای برنامه ریزی اثر بخش باید:

نمره مورد نیاز را تعیین کنید.

مدت زمانی لازم برای اخذ مدرک و ارسال به دانشگاه بر اساس deadline اعلامی را در نظر بگیرید.
منابع مطلوب با مشاوره افراد نخبه و خبره در این زمینه را در نظر بگیرید.

هر ۴ مهارت را بر اساس منابع مورد نظر، به طور متناوب کار کنید.

بازه‌های زمانی کوتاه مدت برای خود تعیین کنید و مثلا هر ماه، آزمون آزمایشی شرکت کنید تا نقاط ضعف شما مشخص شود.

برای زمان نزدیک به هفته‌های برگزاری آزمون هم با کمک استاد خود، برنامه ریزی خاص انجام دهید.

برای نمره ۷ به بالا در آیلتس چه کار کنیم؟

برای کسب نمره ۷ در آزمون آیلتس،‌ باید حداقل در دو مهارت نمره ۷ به بالا داشته باشید. این کار ساده­ای نیست و وقت و مهارت زیادی طلب می‌کند. کسانی که نمره ۷ به بالا کسب می‌کنند، معمولا خوب حرف می‌زنند و خوب می‌نویسند و زیاد گوش کردند و زیاد متن انگلیسی در زمینه‌های مختلف خوانده­اند و دایره لغات خوبی دارند. البته نه از نظر ریشه شناسی که در GRE نیاز است. برای گرفتن نمره ۷، بهتر است با کسانی که نمره ۸ گرفته­اند مشورت کنید

چه نمره‌­ای در آیلتس برای پذیرش در دانشگاه‌ها مورد نیاز است؟

هر دانشگاهی در سراسر دنیا، نمره خاصی را به داوطلبان توصیه می‌کند تا به همراه مدارک تحصیلی جهت بررسی پذیرش آن‌ها ارسال کنند. کارنامه شما می‌بایست مستقیما از سوی بریتیش کنسول به دانشگاه ارسال شود و شما حق ندارید این کارنامه را به همراه مدارک تحصیلی ارسال کنید.

رنج نمره­ای که دانشگاه‌ها برای پذیرفتن کارنامه آیلتس به عنوان سندی دال بر توانایی داوطلب در زبان انگلیسی مد نظر قرار می‌دهد، تفاوت می‌کند. مثلا دانشگاه‌های اروپا برای پذیرش در مقطع کارشناسی، نمره ۶ آکادمیک را مطرح می‌کنند در حالی که دانشگاه‌های امریکای شمالی برای مقطع ارشد و دکترا، نمره ۶.۵ تا ۷ را ملاک قرار می‌دهند. اما برای پذیرش در مقطع کارشناسی، نمره ای بین ۵.۵ تا ۶ هم کفایت می‌کند.

کشورهای اسکاندیناوی، برای متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی، رنج ۵.۵، کارشناسی ارشد ۶ و دکترا بین ۶ تا ۶.۵ را مطرح می‌کنند. در حالی که برای تحصیل در دانشگاه‌های آمریکای شمالی یا اقیانوسیه، نمره ای بین ۶.۵ تا ۷ معمولا نیاز است.

اگر نتوانید نمره مورد نظر را کسب کنید، احتمال دارد به پذیرش مشروط به شما داده شود که conditional admission‌ نامیده می‌شود. وقتی پذیرش مشروط گرفتید، احتمال صدور ویزای دانشجویی برای شما کاهش پیدا می‌کند. اما اگر ویزا صادر شد، پس از ورود به دانشگاه، باید در کلاس‌های زبان انگلیسی و هم چنین آزمون تعیین سطح نهایی شرکت کنید تا اجازه ورود به مقطع تحصیلی را پیدا کنید.

شباهت مقاله نویسی و آزمون آیلتس

گذشته از اینکه اگر بخواهید مقالات انگلیسی و بین المللی بنویسید، باید سطح زبان خیلی خوبی داشته باشید، اما در این مقاله سعی بر مشابهت های اساسی این دو کرده ایم. در ادامه به بررسی تخصصی بیشتر آنها میپردازیم:

اگر تا بحال برای آمادگی آزمون آیلتس مطالعه کرده باشید، باید بدانید که در آزمون آیلتس در قسمت Reading سه متن طولانی وجود دارد که برای هر متن تقریبا بین ۱۱ تا ۱۵ سوال مطرح شده است که در مجموع باید به ۴۰ سوال پاسخ دهید. مدت زمان پاسخگویی به این سه بخش۶۰ دقیقه می باشد که باید 10 دقیقه از آن را صرف انتقال به پاسخنامه نمایید. پس 50 دقیقه وقت برای Reading دارید.  مدیریت زمان در آزمون بسیار مهم است برای اینکه زمان از دستتان درنرود، ابتدا شما قسمت سوال ها را با دقت بخوانید و مفهوم سوال ها را متوجه شوید. سپس به سراغ متن بروید و متن را skim کنید تا به جای خواندن دقیق متن فقط جواب سوال ها را به دست بیاورید و در وقتتان صرفه جویی شود. به‌طور کوتاه Skimming یعنی خواندن سریع متن به‌منظور به‌دست آوردن پیام و ایده‌ی اصلی متن.برای Skim کردن باید با تمرکز روی کلمات کلیدی متن و پرهیز از توجه به کلمات ناآشنا و جدید، متن را سریع بخوانید. در واقع این تکنیک Skimming روی دریافت تصویر کلی از متن تاکید دارد. حال به مقاله نویسی بازگردید. برای شروع یک مقاله مروری باید ده ها مقاله خوب خوانده باشید تا بتوانید از همان در مقاله خود بهره بگیرید و برای مقاله پژوهشی باید آنقدر مقاله خوانده باشید تا ایده جدیدی بتوانید طراحی کنید. برای خواندن همه این مقالات شاید ماه ها یا حتی سالها وقت احتیاج باشد و در پایان شاید همه آنها دقیقا همان موضوعی نباشد که مدنظرشما بود و مشابهات کمی با موضوع شما داشته باشد و بعد از خواندن، متوجه میشوید که مقاله ای نبوده که باید وقتی برایش صرف میکردید  و نمیتوانید از موضوع آن استفاده کنید. برای صرفه جویی در زمان مقاله خوانی، شما باید مقاله هایی که فکر میکنید متناسب با موضوع شماست را skim کنید تا اگر مقاله ای برای موضوع شما مناسب نیست در همان لحظه اول متوجه شده و وقتی برای خواندن کل متن هدر نرود.

در قسمت writing دو قسمت برای پاسخگویی وجود دارد. سوال Task1 به منظور ارزیابی توانایی شما در شناسایی اطلاعات مربوط به نمودار ها و جداول ارایه شده به سبک آکادمیک می باشد.در Task1 آزمون رایتینگ آیلتس آکادمیک از شما میخواهند تا برخی از اطلاعات بصری در مورد انواع نمودار، جدول، فرایند و مقایسه را در 150 کلمه توصیف، و به سبک رسمی بنویسید.

 در task1 به موارد زیر توجه نمایید:

_پاسخ های کمتر از  150 کلمه مشمول جریمه میشوند اما بیش از 150 کلمه جریمه نمی شود، اما باید به خاطر داشته باشد که اگر وقت بیشتری برای Task 1 بگذارید ممکن است برای Task 2 مجبورشوید به خاطر وقت کم، به درستی پاسخ ندهید.

_اگر میخواهید تعادل زمانی برقرار کنید نباید بیش از 20 دقیقه برای Task1 زمان بگذارید.

_اگر پاسخ ها به موضوع داده شده بی ربط باشد شما نمره Task Response و Task Achievement را از دست می دهید.

_اگر پاسخ ها کپی باشند متهم به دلیل سرقت ادبی میشوید.

در مقاله نویسی هم جداول ،اشکال و نمودارهایی را باید ارائه دهیم و به طور کامل درباره آنها توضیح دهیم تا جایی که ارتباط کامل آن با موضوع مقاله حفظ شود. همچنین برای رفع سرقت علمی مقالات میتوان از شیوه های پرافرایزینگ (paraphrase) استفاده کرد.با توجه به این موضوع کسی که قبلا مقاله نویسی انجام داده باشد، این Task برایش تکراری است و قبلا در مقالات مختلف تحلیل های زیادی با موضوعات متفاوتی خوانده است و برای پاسخ دهی به این Task لغات و تحلیل های مربوطه را به خوبی میداند.

درTask2 بخش رایتینگ آزمون آیلتس، Essay یا به عبارتی «مقاله» می نویسیم. در این تسک، موضوع مشخصی به شما ارائه می شود و شما باید با توجه به سوال عنوان شده، پاسخ لازم را بنویسید. نوشتار شما باید در سطحی باشد که ممتحن را در مورد نحوه پیشروی سناریو پاسخ، متقاعد کند. بنابراین باید از ترتیبی منطقی برای نوشتن essay استفاده کنید. برای نوشتن Essay و حفظ پیوستگی در همه جای متن و با سوال داده شده، باید یک سناریو (Brain story) برای متن خود درنظر بگیرید تامتنی که مینویسید، از این سناریو و موضوع داده شده متمایز نباشد. سناریو نویسی آیتم اصلی و ضروری برای نوشتن مقاله است و بدون آن نمیتوان یک مقاله خوب نوشت. سناریونویسی به معنای شرح دادن یک رویداد یا وقوع مشخص است.

در آزمون آیلتس باید برای Essay  ساختار خاصی را رعایت کنید که پاراگراف اول شامل Introduction و پاراگراف دوم و سوم شامل body یا بخش اصلی و توضیحات متن است و پاراگراف چهارم که conclusion است. در مقاله نیز باید ساختار را رعایت کرد و بخش ابتدایی  Abstract مقاله شامل  Introduction است که دقیقا مشابه مقاله نویسی در آیلتس است. سپس هدف، متد و سرانجام کار(Aim, Method and Result) را توضیح داده و در قسمت انتهایی conclusion را باید آورد.

به طور کلی داشتن مهارت مقاله نویسی باعث آمادگی خیلی بیشتر با آزمون آیلتس شده و میتوانید از مشابهت های این دو برای نمره بهتر آیلتس استفاده موثری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =