سامانه مشابهت یابی سمیم نور

راهنمای درخواست مشابهت یابی مقاله از سامانه سمیم نور

سامانه مشابهت یابی مقاله سمیم نور چیست؟

سمیم نور، پایگاهی است که با استفاده از فنون مشابهت‌یابی و با بهره‌گیری از اطلاعات متنی موجود در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (اعم از مقاله و کتاب و …) به بررسی میزان مشابهت مقالۀ ارائه شده با محتوای اطلاعاتی خود می‌پردازد و متونی را که مشکوک به انجام انواع سرقت علمی و سوء رفتار پژوهشی هستند، برای قضاوت کاربر بازیابی می‌کند.

این سامانه در راستای «مجموعه‌پروژه‌های مبتنی بر داده‌کاوی علوم اسلامی» در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی شروع به کار کرد. روند تکاملی این سامانه در گام اول تشخیص رونوشت‌برداری از منابع و در قدم‌های بعدی کنترل بازنویسی (و استفاده ترکیبی از متن‌های مختلف) و ترجمه سایر متون در دستور کار قرار داده شده است. این سامانه بعد از طی آزمایش‌های نهایی، با رونمایی رسمی در تاریخ ۲۰مردادماه ۱۳۹۳، آمادۀ خدمت‌رسانی به مراکز علمی و پژوهشی کشور است.

کاربرد سامانه مشابهت یابی مقاله سمیم نور

سمیم نور سرواژۀ عبارت «سامانۀ مشابه‌یاب متون» نور است. سامانه سمیم نور می‌تواند برای پیش‌گیری (و گاهی پی‌گیری) از ارتکاب سرقت علمی به کار رود و به کاربران کمک می کند تا پیشینه مشابه با متن خود را پیدا کنند. این نرم‌ افزار می‌تواند تشابهات بین مقالات را پیدا کند ولی لزوماً یک نرم ‌افزار تشخیص سرقت علمی نیست. سمیم نور متون درخواستی کاربران را با پایگاه داده خود مقایسه می‌کند و گزارشی از مشابهت متن با سایر متون ارائه می‌دهد،که این گزارش به معنای کشف تقلب نیست و قضاوت انسانی کاربر تعیین‌کننده‌ترین است. همچنین این سامانه با استفاده از پایگاه داده و نمایه‌سازی مشابه موتورهای جستجو عمل می‌کنند و می‌تواند به خوبی مواردی که کپی شده باشند را شناسایی کند و در موارد بازنویسی، نقل به مضمون، ترجمه و سرقت ایده نیز می‌تواند استفاده شود.

ویژگی‌های سامانه مشابهت یابی مقاله سمیم نور

  • نمایش درصد مشابهت متن ارسالی کاربران با کل اسناد بازیابی‌شده؛
  • نمایش درصد مشابهت تفکیکی متن ارسالی کاربران با هر یک از اسناد بازیابی‌شده؛
  • نمایش محل دقیق مشابهت متن ارسالی با محتوای هر یک از اسناد بازیابی‌شده؛
  • امکان مقایسۀ دو متن (مشکوک و مشابه) با استفاده از رنگی‌سازی متون در دو پنجرۀ جداگانه؛
  • امکان گزارش‌گیری از مشابه‌یابی به صورت پی‌دی‌اف به منظور مستندسازی؛
  • امکان مشابه‌یابی مجدد متونِ مشابه‌یابی‌شده با اعمال تغییرات دلخواه بر روی آن‌ها؛
  • افزایش دقت مشابه‌یابی با نادیده گرفتن نقل قول‌ها، اشعار، آیات قرآن و روایات؛
  • استفاده از تکنیک‌های هوش مصنوعی برای تشخیص تغییرات جزئی متون؛
  • عدم گزارش مشابهت‌های کوتاه و پرتکرار.

تشخیص انواع سرقت های علمی

به‌طور کلی، انواع سرقت علمی را می‌توان ذیل سه دستۀ «سرقت لفظ به لفظ»، «سرقت با دستکاری» (Paraphrasing) و «دستبرد ترجمه‌ای» جای داد. سمیم نور می‌تواند با استفاده از الگوی مشابهت‌یابی و ویژگی‌های فنی، سرقت لفظ به لفظ و سرقت با دستکاری را تشخیص دهد. همچنین با به کارگیری مجموعه‌های واژگانی و تمهیدات زبان‌شناسی ماشینی، این سامانه می‌تواند هوشمندتر شود و انواع پارافریزینگ را شناسایی کند.

بانک پایگاه سامانه مشابهت یابی مقاله سمیم نور

بانک پایگاه سمیم نور شامل مقالات علوم انسانی و اسلامی است و بخشی از آن مربوط به پایگاه مجلات تخصصی نورمگز است. همچنین، بانک حاوی بیش از 8500 کتاب از منابع نورلایب و بیش از 7000 کتاب از منابع مراکز علمی پژوهشی و 2800 کتاب از کانونی و هسته علوم انسانی می‌باشد. همچنین، حدود 29000 پایان نامه و چکیده پایان نامه از حوزه علوم اسلامی و انسانی در بانک موجود است. بانک سمیم نور همچنین دارای پوشش محتوایی 800000 صفحه از صفحات پایگاه های معتبر و دانشگاهی در وب است.

مشابهت‌یابی دوباره مقاله با سمیم نور

گاهی نیاز داریم متنی را که یک بار مشابه‌یابی کرده‌ایم با اعمال تغییراتی مانند حذف بخشی از متن، یا حذف مشابه‌یابی نقل قول‌ها یا اشعار مشابه‌یابی کنیم. دلیل انجام مشابه‌یابی مجدد، حتی می‌تواند آگاهی از میزان مشابهت متن ارسالی‌مان با متون جدیدی باشد که به مرور به بانک اطلاعاتی سمیم نور اضافه می‌شوند.

گواهی سامانه مشابهت یابی مقاله سمیم نور

کاربران می‌توانند از هر فرایند مشابهت‌یابی که انجام داده‌اند، یک گزارش به صورت فایل پی‌دی‌اف دریافت و از آن به عنوان یک مستند در پرونده‌های مختلف استفاده کنند. لازم به ذکر است این گزارش به معنای تأیید سرقت علمی آثار نیست؛ صرفاً گزارشی از میزان مشابهت متن ارسالی کاربر با منابع موجود در پایگاه‌های اطلاعاتی سمیم است و تحلیل، تفسیر و داوری آن، قطعاً باید توسط مراجع ذی‌صلاح (با رعایت جوانب مختلف امر) صورت گیرد.

راهنمای استفاده از سامانه مشابهت یابی مقاله سمیم نور

راهنمای استفاده از سایت سمیم نور به پیوست قرار داده شده است. برای دانلود آن روی دکمه زیر کلیک کنید.

وب سایت سمیم نور مشابهت‌یابی مقاله

http://www.samimnoor.ir/  

سوالات متدوال دانشجویان در مورد پایگاه مشابهت یابی مقاله سمیم نور

استفاده از این نرم افزار مستلزم پرداخت هزینه خواهد بود. اما نشریات رتبه‌دار و نشریات نمایه‌شده در پایگاه مقالات تخصصی نورمگز می‌توانند از تسهیلات رایگان سالیانه سمیم نور استفاده کنند.

نشریات (مسئولان، سردبیران، داوران، مدیران داخلی و مدیران اجرایی)؛ نشریات علمی-پژوهشی و علمی-ترویجی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزۀ علوم انسانی، اسلامی و اجتماعی؛ نشریات غیر رتبه‌دار نمایه‌شده در پایگاه مجلات تخصصی نورمگز؛ نشریات حوزوی؛ نشریات میان‌رشته‌ای با علوم انسانی در وزارت بهداشت؛ نشریات دانشگاه آزاد در حوزه‌های موضوعی علوم انسانی، علوم اسلامی و حوزه‌های میان‌رشته‌ای؛

اساتید؛ پژوهشگران؛ دانشجویان و طلاب.

این سامانه در حوزۀ علوم انسانی و اسلامی فعالیت می‌کند و برای دانشجویان، طلاب، اساتید و پژوهشگران این حوزه بسیار مناسب است. هرچند که بخشی از حوزه‌های علوم پزشکی و فنی و مهندسی نیز تا حدودی پوشش داده شده است.

برای صاحبان نشریات، سردبیران، مدیران، داوران و مسئولان نشریات علمی، گروه‌های علمی و داوری همایش‌ها، اساتید دانشگاه، پژوهشگران و دانشجویان بهره‌مندی فراهم می‌کند. همچنین، دانشجویان نیز می‌توانند از این سامانه برای مقاصد آموزشی و بررسی سلامت متون خود استفاده کنند.

اساس کارایی سمیم نور برای زبان فارسی است ، اما به دلیل پشتیبانی از رسم‌ الخط عربی، ممکن است به طور محدود برای زبان عربی نیز قابل استفاده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 17 =