کاورلتر چیست؟
کاورلتر برای پذیرش برای دانشگاهها چگونه است؟
زمانی که برای پذیرش تحصیلی در خارج از کشور دست بهکار میشوید با بعضی اصطلاحات جهت آماده سازی مدارک مورد نیاز برخورد میکنید. یکی از این اصلاحات که احتمالا با آن مواجه میشوید نمونه کاور لتر برای اپلای است. در این متن راجع به اینکه Cover Letter چیست و چه کاربردهایی دارد صحبت میکنیم، سپس راهکارهایی برای نگارش یک کاور لتر استاندارد و تاثیر گذار به شما آموزش خواهیم داد. لازم به ذکر است هر گونه سوالی داشتید میتوانید با شمارههای 09909456574 و یا 02144437782 تماس حاصل فرمایید و از کارشناسهای ما به صورت رایگان مشاوره بگیرید.
پذیرش در هر دانشگاهی ممکن است نسبت به دیگر دانشگاهها متفاوت باشد اما یکی از مواردی که در بیشتر مواقع به خصوص برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری برای تکمیل مدارک پذیرش لازم است، Cover Letter است.
کاور لتر در اصل توضیحی از قابلیتهای شما بر پایه سوابق تحصیلی و عملی به همراه شرحی درباره دلیل مناسب بودن شما برای موقعیت تحصیلی (استخدامی) ارائه شده است. بسیاری از اطلاعات داده شد در Cover Letter مشابه با CV شما است با این تفاوت که در Cover Letter یا cv به صورت تشریحی و توصیفی است اماcv به صورت تیتروار است و همچنین کاورلتر به شرحی در جهت قانع کردن داوران برای مناسب دانستن شما در موقعیت ارائه شده است.
شاید اهمیت CV درپذیرش و یا ریجکتی شما بسیار مهم باشد اما نکته طلایی در آماده کردن مدارک قبولی اهمیت به ترتیب موارد توسط داوران است. اینجاست که اهمیتCover Letter مشخص میشود. از آنجا که در هر پذیرش تعداد درخواستها به ویژه در دانشگاههای برتر دنیا بسیار زیاد است مراحل اولیه از اهمیت بالاتری در پذیرش یا ریجکتی خواهد داشت و کوچکترین نقص منجر به حذف شما از این رقابت خواهد شد. به همین خاطر با توجه به اینکه کاورلتر اولین قدم در بررسی صلاحیت شما است، بدون تردید درصد ریجکتی در این مرحله بیشتراز سایر مراحل خواهد بود که با نگارش یک Cover Letter استاندارد و درست شانس شما در باقی ماندن در این مسابقه افزایش مییابد. تنها زمانی داوران حاضر به گذاشتن وقت برای بررسی مدارک شما هستند که شما را برای موقعیت مورد نظر دارای صلاحیت اولیه باشید که این صلاحیت اولیه از بررسی Cover Letter شما است. این مرحله ممکن است صلاحیت شما را طی 5 دقیقه به اتمام برساند یا شما را برای وقت بیشتر جهت بررسی مورد تایید قرار دهد.
اکنون به ساختار یک نمونه کاورلتر استاندارد میپردازیم. یک کاورلتر نباید بیش از دو صفحه و کمتر از یک و نیم صفحه باشد. همچنین ایجاد فاصله خالی در این میان نیز به منظور شایسته نبودن شما تلقی خواهد شد و شما از این روند خارج میشوید، ادبیات مطالب نیز بسیار مهم است. برای نگارش یک نمونه کاور لتر خوب، باید از ادبیات رسمی و علمی استفاده کنید و از متن غیر رسمی به شدت پرهیز کنید. این ادبیات در رابطه با معرفی سوابق، قابلیتها و ویژگیهای خاص شما باید رعایت گردد. هر چند بعضی موارد که در رزومه شما بیان خواهد شد در این جا نیز اشاره خواهد شد اما نحوه متن سوابق و قابلیتهای شما نباید مانند CV شما باشد بلکه باید به صورت توضیحی جامع از قابلیتهای شما و دلایلی برای مناسب بودن شما در آن جایگاه برای شما میباشد.
ساختار یک Cover Letter استاندارد
•معرفی
در این بخش از نامه خود را به صورت کامل ،موقیت فعلی شغلی وعلمی، زمینههای تحقیقاتی خود را معرفی کنید و بگویید که برای چه موقعیتی درخواست میدهید؛ مثلا: ” من در ماه ژانویه فارغالتحصیل مهندسی شیمی از دانشگاه تورنتو هستم و در حال نوشتن نامه برای نشان دادن علاقه خود به شیمی و موضوع کاری شرکت شما میباشم “.و دلیل اینکه شما مناسبترین فرد برای این جایگاه هستید، چیست؟
تلاش کنید در این بخش بسیار شفاف و واضح لیاقت خود را برایجایگاه ارائه شده نشان دهید. یکی از نکات خیلی مهم مشخص نمودن وضعیت فعلی شما در زمینه تحصیلی و همچنین وضعیت دفاع شماست. اگر هنوز از پایاننامه خود دفاع نکردهاید فقط به اینکه در آینده دفاع خواهید کرد اکتفا نکنید و به عنوان مثال از “در تاریخ 10می 2020 به دفاع از پایاننامه خواهم پرداخت” استفاده کنید. همچنین در ذکر تاریخ دفاع خود روراست باشید و آن را از قبل با استاد راهنمای خود هماهنگ کنید. هرگونه تفاوت در تاریخ ذکر شده شما با آنچه در توصیهنامه استادتان ذکر شده ممکن است شما از روند پذیرش خارج کند.
• پایان نامه
یکی از سختترین قسمتهای Cover Letter شما قسمت مربوط به پایاننامه میباشد. به خصوص که در بیشتر موارد شما مجبور هستید که قبل از دفاع از پایاننامه Cover Letter خود را نگارش کنید. این موضوع ممکن است در رابطه با جزییات پایاننامه، متدولوژی به کار رفته و یا تاریخ دفاع شرایط مبهمی را ایجاد کند. از این رو برای نگارش این بخش سعی کنید برای هر قسمت از پایاننامه خود یک جمله اختصاص دهید، که در نهایت پاراگرافی پنج تا شش جملهای را شامل میشود. چندین بار مطلب خد را بررسی کنید تا متنی بدون غلط و آراسته داشته باشید. نکات اصلی در این قسمت موضوع پایان نامه شما و قسمتبندی آن است. همچنین قسمتهای از پایاننامه شما را که با موقعیت درخواست شده همپوشانی بیشتری دارد را نیز مقداری برجسته کنید تا جذابیت کار خود را برای داوران بالا ببرید.
دراین قسمت، مقالات، کتب و یا کنفرانسهایی را که در گذشته در این زمینه داشتهاید را بیان کنید. همینطور اگر موفقیت های مانند انتخاب شدن در همایشهای علمی، دریافت بورسیه و جوایز و یا تقدیر در زمینه علمی مرتبط در رابطه با تحقیقاتی ذکر شده دارید بیان کنید.
همینطوربه تحقیقاتی که قرار است در اینده انجام دهید فکر کنید چون که باید کبه صورت مختصر از آینده تحقیقاتی خود در پنج و یا شش سال پیش رو را نیز با توجه به علایق، سابقه و همچنین چهارچوبهای موقعیت ارائه شده را نیز مشخص کنید.
• سوابق تدریس
این بخش برای بیشترمتقاضیان یکی از چالشهای اساسی است به خصوص اگر از سابقه تدریس آنچنانی هم نداشته باشند. به جز مواردی که مطمئن هستید موقعیت ارائه شده تنها به صورت تحقیقاتی محض(research-only position) است در سایر موارد اطلاع از سوابق تدریس ضروری است، به خصوص هنگامی که شما قصد دریافت بورسیه و یا کمک هزینه به عنوان TA را داشته باشید. پس از همین حالا به تواناییها و سوابق خود در تدریس بیندیشد تا این پاراگراف را هم به سلامت طی نمایید. برای تمرین در این بخش هم توصیه میشود تا سابقه تدریس، حوزههای تدریس و همچنین فلسفه تدریس خود را دو صفحه به صورت کامل شرح دهید و سپس آن را در یک و یا دو پارگراف برای درج درCover Letter خلاصه نمایید. در برخی موارد تواناییهای خاص شما در تدریس برخی دروس میتواند مفید باشد هر چند در صورتی که این موضوعات با حیطه کاری پیشنهادی در موقعیت ارائه شده فاصله داشته باشد ممکن است برعکس عمل کرده و شایستگی شما برای این موقعیت را کمرنگ نماید. پس در این بخش نیز سوابق و تواناییهای خود را با موقعیت ارائه شده تطبیق دهید و سپس بخشهای مرتبط و مفید آنرا پر رنگ سازید.
• سابقه کاری
اضافه کردن سابقه کاری شما ممکن است با Cover Letter شما همخوانی نداشته باشد اما اطلاع داشتن هیئت داوران از ویژگیهای کاری شما خارج از حیطه کاری میتواند به شناخت شخصیت شما و نحوه تعامل شما با گروه کمک کنند. شما به صورت کامل سابقه کاری خود را در cv توضیح خواهید داد و در این جا وقت به صورت تیتروار توضیح دهید. این موضوع در مواردی که داشتن سابقه کاری در زمینههایی خاص از الزامات پذیرش است از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.
• نتیجه گیری
در پایان جمع بندی کوچکی در رابطه با کل موضوع داشته باشید و حتی میتوانید به مدارکی که در پیوست خواهد آمد (همچون CV، توصیه نامه و غیره) اشاره کنید. تمایل خود را برای انجام مصاحبه با نوشتن اطلاعات تماس شامل تلفن و ایمیل نشان دهید. در واقع حتما از وارد کردن اطلاعات تماس خود در نامه و آدرس شخصی خود اطمینان حاصل کنید.
در پایان توصیه.میشود که از خواننده به خاطر گذاشتن وقت مورد نظر برای مطالعه نامه شما تشکر نمایید. از آنجا که کاور لتر نخستین گام از بررسی صلاحیت شما است یکCover Letter خوب نظر هیئت را برای ادامه روند جلب خواهد کرد.
• قالب بندی نامه
از داشتن حاشیه قابل قبول برای طرح بندی صفحات نامه اطمینان حاصل کنید (به طور پیش فرض از MS WORD) استفاده کنید.
از سبک نامههای اداری استفاده کنید.
از سبک بلوک قابل قبول با متن و حاشیه در سمت چپ نوشتهها استفاده کنید.
نامه باید یک تا دو صفحه و فونت قلم آن، بین 10 تا 12 باشد.