کارگاه‌های مصاحبه دکتری وزارت بهداشت

گروه آموزشی مقاله نویسی (گام) دکتر شریفیان به شما کمک می‌کند در کمترین زمان خود را برای مصاحبه دکتری وزارت بهداشت آماده کنید.

آزمون دکتری وزارت بهداشت از دو قسمت آزمون کتبی و مصاحبه تشکیل شده است.

مصاحبه دکتری وزارت بهداشت در چند ایستگاه مختلف برگزار می‌شود. در هر ایستگاه توانایی­های مختلفی از دانشجو مورد بررسی داوران قرار می­گیرد. مصاحبه دکتری وزارت بهداشت به شیوه چند ایستگاهی (Multiple Mini-Interviews) اجرا خواهد شد. در نتیجه این مصاحبه، صلاحیت‌ های متقاضیان تحصیل در دورهای آموزشی دكتری وزارت بهداشت مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد.

چگونه برای مصاحبه دکتری وزارت بهداشت خود را آماده کنیم ؟

بعد از برگزاری آزمون دکتری وزارت بهداشت و انتشار کلید اولیه اکثر متقاضیان تا حدودی از میزان درصدهایی که در هر درس برای رشته و گرایش خود زده­اند باخبر می‌شوند و آنچه که به دنبال آن هستند اطلاع از حدود درصد لازم برای قبولی در رشته­ای که در مقطع دکتری شرکت کرده اند و اطلاع سطح علمی دانشگاه­های پذیرنده و در نهایت در صورت مجاز شدن، موفقیت در آزمون مصاحبه و عبور از ایستگاه­های مربوطه می‌باشد.

یکی از مهم­ترین نکاتی که یک متقاضی دکتری بعد از مجاز شدن برای انتخاب رشته دکتری وزارت بهداشت باید به آن توجه داشته باشد، اطلاع از ظرفیت پذیرش رشته‌ها و دانشگاه‌ها  می‌باشد. با توجه به محدودیت پذیرش رشته‌های دکتری علوم پزشکی آنچه که متقاضیان برای انتخاب رشته/محل باید به آن توجه داشته باشند سطح علمی و جایگاه رشته­ی مورد نظر در آن دانشگاه،  مسافت،  شرایط رفت و آمد می‌باشد، چرا که ممکن است دوره تحصیل در دکتری تا 6 سال هم به طول بکشد؛ داوطلب باید تمام موارد را در نظر داشته باشد تا در دوره تحصیل خود دچار مشکل نشود.

یکی دیگر از موضوعات حائز اهمیت برای داوطلبان، آمادگی روز مصاحبه دکتری بوده و همه­ی شما دانشجویان این مقطع می‌دانید که کوچکترین اشتباه در روز مصاحبه می‌تواند آینده تحصیلی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. بسیار از داوطلبان بوده­اند که نمره کتبی خوبی را کسب کرده اما به دلیل آماده نبودن در روز مصاحبه نتوانستند در رشته و دانشگاه انتخابی خود پذیرش شوند. بنابراین با توجه به اینکه مصاحبه دکتری وزارت بهداشت منحصر به فرد بوده تنها افرادی می‌توانند به شما برای حضور موفق تر در روز مصاحبه کمک کنند که خود این مرحله را گذرانده باشند. به همین منظور موسسه گام با داشتن کادر مجرب و باتجربه می‌تواند برای مصاحبه دکتری وزارت بهداشت به شما دانشجویان یاری برساند. برای ارتباط با دفتر مشاوره با شماره 02144437782  و یا شماره 09909455674 تماس حاصل نمایید و هر آنچه را که  نیاز دارید از مشاوران ما بپرسید.

ویژگی‌های کارگاه آموزشی مصاحبه دکتری وزرات بهداشت

اغلب کارگاه‌های آموزشی مصاحبه دکتری به صورت یک روزه و چند روزه هستند. مدرسان کارگاه‌های آموزشی معمولاً افرادی با تجربه هستند و اغلب خوب از مصاحبه کننده‌های آزمون هستند.

سرفصل‌های کارگاه‌های مصاحبه دکتری

آموزش میزان تسلط داوطلب بر پایان ‌نامه و مقاله استخراج شده از آن

داوطلب در این ایستگاه می­آموزند که چگونه در مورد پایان‌ نامه آخرین مقطع تحصیلی متناسب با رشته مورد پذیرش و مقاله استخراج شده از آن به سوالات مطرح ‌شده توسط داوران پاسخ دهد.

آموزش  ارائه شفاهی مطالب علمی  “Scientific Presentation”

در این ایستگاه به داوطلب آموزش داده می­شود که چگونه چند موضوع مرتبط با رشته امتحانیش پیشنهاد می‌‌شود و داوطلب یكی از این موضوعات را به دلخواه انتخاب کرده و فرض می‌کند که باید سخنرانی كوتاهی برای داوران حاضر کرده و ارائه نماید. پس از انتخاب موضوع به مدت 5 دقیقه به وی مهلت داده می‌شود که موضوع منتخب را آماده‌ و با اجازه داوران مطالب خود را به مدت 3 دقیقه بدون استفاده از تكنولوژی خاصی و فقط به‌ صورت گفتاری برای آن‌ها ارائه دهد. لازم به ذکر است که موضوعات متناسب با رشته ی متقاضی پذیرش، انتخاب خواهند شد.

آموزش جستجوی منابع علمی

در این ایستگاه داوران چند موضوع مرتبط با رشته مورد پذیرش داوطلب را برای تحقیق در اختیار وی قرار می‌‌دهند. داوطلب موظف است یكی از موضوعات را انتخاب و سه مقاله مرتبط با آن را جستجو کند. سپس مقالاتی كه به ‌عنوان منبع انتخاب کرده‌ را از نظر اعتبار علمی منبع ( رفرنس ) ارزیابی نماید و در انتها به سوالات مربوط به نحوه استفاده از منابع در متون مقالات پاسخ دهد .

آموزش اختصاصی زبان انگلیسی

در این ایستگاه یک امتحان زبان برای داوطلب طراحی شده است. این امتحان شامل ( مکالمه کوتاه، درک و ترجمه متن اختصاصی و درک اصطلاحات تخصصی رشته داوطلب ) می‌باشد. داوطلب با شرکت در این ایستگاه ضمن معرفی کوتاه خود به زبان انگلیسی، یک متن تخصصی را ابتدا قرائت و سپس ترجمه می‌کند.  

معرفی خود به زبان انگلیسی:

این معرفی باید شامل نام و نام خانوادگی، سن، تحصیلات، رشته تحصیلی پایه و دانشگاهی محل تحصیل وی باشد.

خواندن و ترجمه یک پاراگراف از متن تخصصی رشته مورد پذیرش:

خواندن، ترجمه، درک و توضیح اصطلاحات مربوط به رشته امتحانی داوطلب جز این قسمت از ایستگاه چهارم می‌باشد .

نکته مهم: در این قسمت زمان‌‌های ارائه‌ شده پیشنهادی می‌‌باشند و داوطلب می‌تواند در مدیریت زمان آن را لحاظ نماید.

موسسه گام به شما یاد می‌­دهد که هر چند زبان قوی نداشته باشید از پس این استگاه بر بیاید.

آموزش توانمندی‌های تخصصی رشته امتحانی

در این قسمت داوطلب موظف است توانایی‌های خود در ارتباط با رشته امتحانی را بیان کرده و تسلط خود را به داوران نشان دهد. در این ایستگاه هر داوطلب باید شایستگی خود را برای تحصیل در مقطع دکتری رشته امتحانیش به داوران حاضر در جلسه مصاحبه اثبات نماید.   

شایان ذکر است که گروه‌‌ها می‌توانند چیدمان ایستگاه‌‌ها را افزایش و یا جابجا نمایند اما به طور معمول این 5 ایستگاه در مصاحبه دکتری علوم پزشکی وجود دارند. در 5 ایستگاه موجود 10 نفر از اساتید دانشگاه‌‌های مختلف دانشجویان را ارزیابی می‌کنند .دانشجویان از یک مسیر وارد و از مسیر دیگری خارج می‌‌شوند و اجازه برگشت ندارند و باید به‌ طرف ایستگاه‌‌های بعدی حرکت کنند. درنتیجه این مصاحبه‌‌ها یکسان انجام می‌شود و ایستگاه‌‌ها تداخل مصاحبه نخواهد داشت. زمان اختصاص داده‌ شده برای هر ایستگاه تقریبا بین 8 الی 10 دقیقه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 3 =