راهنمای مهاجرت تحصیلی

راهنمای گام به گام مهاجرت تحصیلی

در سراسر دنیا افراد زیادی هستند که برای ادامه تحصیل تصمیم به مهاجرت به کشورهای دیگر می‌گیرند، ایران هم جز آن دسته از کشورهای است که دانشجویان بسیاری تصمیم به مهاجرت تحصیلی می‌گیرند و قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارجی را دارند. اما برای مهاجرت تحصیلی همواره سوال­هایی در ذهن دانشجویان به وجود می‌آید که به دنبال پاسخی برای آن‌ها هستند. ما در این مطلب قصد داریم تا درباره سوالات و همین طور کارهایی که باید برای مهاجرت تصحیلی انجام دهید را به طور جامع بیان کنیم.

گام اول: تعیین هدف مهاجرت

در ابتدای راه اول هدفتان را باید برای مهاجرت مشخص کنید. برای این منظور سوال­هایی مبنی بر هدف من برای ادامه تحصیل چیست؟ هدف من برای ادامه تحصیل در خارج از کشور چیست؟ هدف از مهاجرت برای ادامه تحصیل چیست؟ را از خودتان بپرسید. سوال‌هایی که ممکن است ساده به نظر بیایند اما بسیار مهم هستند، پس حتما به طور مکتوب هر آنچه که در نظر دارید برای مهاجرت را بر روی کاغذ بیاورید و برنامه خودتان را حداقل برای ۵ سال آینده مشخص کنید حتی اگر رویا است آن را بر روی کاغذ بنویسید.

نکته قابل توجه این است که اگر شما 2 الی 3 سال برای گرفتن پذیرش در دانشگاه و کشور مورد نظرتان صبر کرده­اید ارزشش را دارد تا اینکه شما فقط بخواهید مهاجرت کنید و رشته و کشور محل تحصیل را دوست نداشته باشید.

گام دوم: اولویت رشته تحصیلی مورد نظر در کشور مقصد

در نظر عده­ای رفتن به کشوری که از لحاظ کیفیت زندگی در سطح بالایی قرار دارد از اولویت بالاتری برخوردار است اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که هدف شما در واقع برای مهاجرت تحصیل است پس باید  بر این اساس باید اولویت کشورها را برای تحصیل خودتان پیدا کنید به طور مثال کشورهایی مثل آمریکا، فرانسه و نروژ و حتی قطر برای رشته‌هایی نظیر مدیریت بسیار گزینه‌های خوبی هستند. اما اگر می‌خواهید کشورهای ارزان و زیباتری را برای زندگی انتخاب کنید مجارستان و یونان و اسپانیا را پیشنهاد می‌کنیم.

 گام سوم: تصمیمتان را بگیرید رشته تحصیلی برایتان اهمیت دارد یا دانشگاه محل تحصیل

یک نکته بسیار مهم دیگری که وجود دارد این است که باید بین رشته تحصیلی و کشور مورد نظرتان هم الویت­بندی داشته باشید. انتخاب بین تحصیل در هر دانشگاهی در رشته‌های مد نظرتان یا تحصیل در دانشگاهی خاص در هر رشته ‌ای، مساله مهمی هست که دانشجویان باید به آن توجه کنند و تکلیف خود را با آن مشخص کنند. پیشنهادی که ما می­کنیم این است که خودتان را محدود به انتخاب بین چند دانشگاه نکنید.

گام چهارم: آیا رسیدن به یک شغل مناسب و اقامت در آن کشور، هدف تحصیل است؟

نکته قابل ذکر این است که اگر هدف شما از مهاجرت تحصیلی بدست آوردن شغل مناسب و اقامت در آن کشور است باید قبل از رفتن ابتدا شرایط آن کشور را شناسایی کنید که آیا آن کشور مهاجرپذیر است یا اینکه شرایط کار و اقتصاد در آن به چه صورت است آیا به غیر از افراد بومی خودشان به افراد خارجی نیازی دارند، به طور مثال کشورهایی مثل مجارستان، فنلاند، ژاپن و آفریقای جنوبی مهمان­­پذیر نیستند و باید برای اقامت ۵ سال در هر یک از این کشورها کار کنید و مالیات آن­را پرداخت کنید، اما یک کشور مثل نیوزلند، کاملا مهاجرپذیر است.

کسانی که هدف­شان از مهاجرت تحصیلی این است که بعد از تحصیل شغلی  پیدا کنند, کارشان کمی سخت­تر است.

گام پنجم: آیا لازم است زبانی غیر از انگلیسی هم یاد بگیرید؟

همانطور که در موارد قبلی هم ذکر شد لازم است که شما قبل از اینکه تصمیم برای تحصیل در کشوری را بگیرید اطلاعاتی را در خصوص آن کشور بدست بیاورید که یکی از آن­ها این است که آیا لازم است شما زبانی غیر از انگلیسی را یاد بگیرید یا خیر؟! به طور مثال از اگر شما عاشق فنلاند و اسپانیا هستید باید پرتغالی، فنلاندی و اسپانیولی را یاد بگیرید. پس حتما توجه داشته باشید که با توجه به کشوری که قصد مهاجرت به آن را دارید زبان مورد نیاز آن کشور را حتما یاد بگیرید.

گام ششم: مشخص نمودن مدارک تحصیلی مورد نیاز

باتوجه به این که هدف شما برای مهاجرت ادامه تحصیل است لازم است تا مدارک تحصیلی مورد نیازتان را حتما برای دانشگاه مربوط به ارسال نماید. به طور مثال دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا، معمولا علاوه بر رزومه (CV) و ترجمه رسمی مدارک تحصیلی دوره‌های قبلی خود، باید یک انگیزش نامه و حتی پروپوزال تحقیقاتی نیز درکنار فرم درخواست خود ارائه دهند تا دانشگاه مقصد، با درک بهتری نسبت به ارجاع مدارک تحصیلی آن‌‌ها به دپارتمان مورد نظر داشته باشد. شما میتونید برای اطلاعات بیستر در مورد نحویه نگارش cv با موسسه آموزشی گام تماس بگیرید تا کارشناس‌های ما شما را راهنمایی کنند.

  • کارشناسی ارشد
  • دکترا
  • انگیزش نامه
  • پروپوزال تحقیقاتی
  • فرم اپلای
  • توصیه نامه

توجه داشته باشید که برخی از دانشگاه‌ها نیز به تناسب رشته و کشور از دانشجو گواهی ارزی، مدارک تخصصی زبان مانند (GRE/GMAT) تافل را نیز درخواست می‌کنند. البته لازم به ذکر است که بگوییم همه دانشگاه‌‌ها بدون تردید، توصیه نامه از ۲ یا ۳ استاد نیز درخواست می‌‌کنند که باید ضمیمه مدارک شود.

گام هفتم: مدرک زبان در چه موارد نیاز است؟

خوب جواب این سوال کاملا مشخص است چرا که شما قصد تحصیل در یک کشور خارجی را دارید پس باید حتما مدرک زبان مطابق دانشگاهی که می‌خواهید در آن ادامه تحصیل بدهید را در مدارک­تان ارائه نماید. مهمترین نکته­ای که همواره باید به آن توجه داشته باشید نمره بالاتر از 5/6 از نوع آکادمیک است.

گام هشتم: چگونه بورس تحصیلی بگیریم؟

یک سوال مهم که شاید برای همه پیش آمده باشد این است که چگونه بورس تحصیلی بگیریم؟! برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر می‌خواهیم بورس بگیرید ابتدا باید تحقیق کنید کدام کشورها بورس می‌دهد و این که کدام رشته‌های تحصیل شامل بورس نیز هستند. برخی از دانشگاه‌ها، مانند آمریکا، وقتی دانشجوی دکترا را پذیرش می‌کنند، معمولا با بورسیه تحصیلی همراه هست. اما برعکس در اروپا، حتما باید برای موقعیت‌های (Position) خاصی که بورسیه به آن تعلق گرفته است، Apply کنید و به طور عمومی (General)، به همه کمک هزینه تحصیلی تعلق نمی‌گیرد. دانشجو‌های که رزمه قوی داشته باشید می­توانند از دانشگاه‌های خوب فاند خوبی دریافت کنند؛ که این رزمه خوب شامل داشتن چندین مقاله ISI, ثبت اختراع، چاپ کتاب و غیر می­باشد. برای اطلاع از این که چگونه رزمه خود را تقویت کنید و فاند خوب دریافت کنید می‌توانید با شماره‌های 09909455674 و یا 02144437782 تماس حاصل فرمایید.

گام نهم: آیا نیازی به نامه نگاری با دانشگاه مقصد هست؟

داشتن ارتباط با کارکنان و اساتید دانشگاهی که می‌خواهید در آن تحصیل کنید همواره یکی از روش‌های مناسبی است که خودتان را به اساتید معرفی کنید و در اصلاح شما با مصاحبه‌هایی که انجام می‌دهید برای اساتید جهت کار با خودتان ایجاد انگیزه می‌کنید که این موضوع برای دانشجویان دکترا بسیار اهمیت دارد.

گام دهم: کدام دانشگاه‌های جهان رایگان هستند؟

تحصیل در کشورهای نظیر فنلاند و نروژ ۱۰۰ درصد رایگان است و در کشورهایی نظیر آلمان، اتریش و سوئیس نیز تا ۹۹ درصد رشته‌ها کاملا رایگان بوده و و تنها یک هزینه ترمیک که چند صد یوروی است را از دانشجو می‌گیرند که نمی‌توان اسم آنرا شهریه نامید. تحصیل در مقاطع دکترا در کشورهایی نظیر آمریکا طور کلی و عموما” ، معاف از پرداخت شهریه هستند و دانشجویان بورس تحصیلی دریافت  می­کنند.

در دانشگاه‌های آسیایی معمولا از دانشجویان شهریه بسیار کمی دریافت می­کنند, مثلا اگر در اوکراین، برای تحصیل در پزشکی هزینه هر ترم ۳ هزار دلار است و همین رشته در آمریکا و اروپا ممکن است تا ۵ برابر افزایش یابد.

گام یازدهم: محل اقامت دانشجویی را چطور انتخاب کنیم؟

مهم­ترین نکته ای که باید قبل از مهاجرت در نظر داشته باشید محل اقامت­تان است. توجه داشته باشید که برخی از کشورها نظیر سوئیس و نروژ هزینه‌های بالایی برای اقامت دارند که دانشجویان بسیاری از اقامت در آن‌ها صرف نظر می‌کنند.

گام دوازدهم: آیا افراد متعهل برای همسر خودشان می‌توانند درخواست پذیرش کنند؟

بله! کسانی که برای­شان پذیرش تحصیل از طرف یک دانشگاه می‌آیند همسرآن شخص می‌تواند با عنوان همراه ویزا بگیرد اما باید قوانین خاصی را هم رعایت کنند. که برای این منظور می‌بایست به سفارت کشوری که می‌خواهید مهاجرت کنید نیز مراجعه نمایید.

گام سیزدهم: چگونه ویزای تحصیلی را تمدید کنیم؟

به منظور تمدید ویزای تحصیلی دانشجویی معمولا ۳ تا ۹ ماهه است که با توجه به درخواست دانشجو و دانشگاه سال به سال تمدید می‌شود. توجه داشته باشید که برای تمدید هر کشوری، قوانین خاص خود را دارد.

گام چهاردهم: آیا ارز دانشجویی قبل از رفتن تعلق می‌گیرد؟

برای گرفتن ارز دانشجویی به سامانه مشارکت دانشجویی نشان مراجعه کنید و به تمام کسانی که شرایط اعلام شده در سایت نشان را دارند ارز دانشجویی تعلق می‌گیرد.

گام پانزدهم: برای فوق لیسانس اقدام کنم یا دکترا؟

عده­ای فکر می‌کنند که تحصیل در مقاطع بالاتر همواره بهتر است اما باید بگوییم که این موضوع همیشه صصدق نمی­کند و ممکن است که قصد تحصیل در مقطع دکترا را داشته باشید اما دانشگاهی که شما را پذیرش کرده به شما بگوید باید در دوره‌های پایین تر ادامه تحصیل دهید. در برخی از موارد دیگر هم عدم تناسب لیسانس و فوق لیسانس متقاضی سبب می‌شود تا در مقطع دکترا پذیرفته نشوند و اگر همان رشته را می­خواهند در مقطع دکترا ادامه دهند باید از مقاطع پایین تر (ارشد) شروع کنند.

برای کسب هر گونه اطلاعات بیشتر در خصوص اپلای می­توانیید با کارشناس‌های ما تماس حاصل نمایید و از مشاوره رایگان ما بهره نمایید.

‫1 نظر

  • Marjan گفت:

    سلام من تو مرحله جمع کردن توصیه نامه ام به نظرتون به کی بدم بنویسه برام ارزشش بیشتره ؟ اگه کسی استادم نبوده ولی حاضره واسم بنویسه و سطحش خیلی بالاس اونم قبوله ؟ بین استادام چجوری انتخاب کنم ؟

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 × دو =