آموزش نصب نرم افزار EndNote X9 + آموزش

چگونه نرم افزار اندنوت را نصب کنیم؟

امروز می‌خوایم فیلم آموزش گام به گام نصب نرم افزار اندنوت EndNote ورژن 9 در کامپیوتر را با شما به اشتراک بگذاریم. البته توجه داشته باشید که طریق نصب ورژن 8 و ورژن 9 اندنوت خیلی شبیه به هم هست و تفاوت چندان زیادی هم با هم ندارن. قبل از اون باید بگیم که در این آموزش نحوه نصب نرم افزار اندنوت در ویندوز قراره گفته بشه. این نسخه اندنوت رو میتونید در ویندوز 7، 8، 8.1، و 10 نصب و استفاده کنید. البته سازگاری نسخه اندنوت 9 با نرم افزار مایکروسافت آفیس نسخه 2013 بیشتر هست. نکته مهم در رابطه با نصب نرم افزار اندنوت این هست که بعد از دانلود فایل نصب، باید دسترسی سیستم خودتون رو از اینترنت قطع کنید. همچنین بعد از نصب نرم افزار باید از طریق فایروال (Firewall) دسترسی اندنوت رو به طور کامل به اینترنت ببندید. در انتهای همین آموزش نحوه بستن دسترسی یک نرم افزار به اندنوت آورده شده. پس تا آخر این آموزش قدم به قدم همراه ما باشید.

اهمیت استفاده از نرم افزار رفرنس زنی

ابتدا بگذارید یک مختصری در مورد نرم افزارهای ورود مرجع و رفرنس به متن مقاله یا دستنوشته توضیح دهیم. استفاده از این نرم افزارها به خصوص نرم افزار اندنوت به شما کمک به سزایی می‌کنه که نظم و ترتیب رو در مراجع و رفرنس‌های بکار رفته در مقاله‌تون حفظ کنید. شاید با خودتون بگید که چرا ما از نرم افزار اندنوت استفاده می‌کنیم؟ در ابتدا باید بگوییم که بله حق با شماست. استفاده از این نرم افزار در نگاه اول چندان اهمیتی ندارد. زیرا فرض کنید، ما تعداد 30 مرجع داشته باشیم و آن‌ها را به ترتیب وارد متن مقاله کنیم. خب اینکه بسیار ساده تر از یادگرفتن یک نرم افزار جدید و کلی دنگ و فنگ است. پس حقیقا دلیل استفاده از نرم افزار اندنوت چیست؟ فرض کنید بعد از نگارش متن مقاله، استاد، داور یا ادیتور مقاله به شما کامنت بدهد که تعدادی مراجع را در متن مقاله کم و زیاد کنید. خب در این مرحله شاید قریب به یک ساعت وقت شما گرفته شود که تمامی اعداد درون متن را تغییر دهید و مطمئن باشید که حین تغییر اعداد به اشتباه افتاده و با خود می‌گویید، خودکرده را پندار نیست. پس تا اینجا الزام استفاده از یک نرم افزار مدیریت مراجع به خوبی احساس شد. حالا اگه به دنیال یادگیری کار با نرم افزار اندنوت هستی، چند تا راه داری. میتونی در دوره‌های کارگاه آنلاین مقاله نویسی حرفه‌ای شرکت کنی و به طور کامل چم و خم این نرم افزار رو یاد بگیری. راه دوم اینه که نحوه کار با نرم افزار رو از این لینک بری و آموزش ببینی. در ادامه فیلم ضبط شده نحوه نصب نرم افزار اندنوت رو به طور کامل براتون قرار دادیم.

فیلم آموزش نصب نرم افزار اندنوت EndNote x9

اگه به هر دلیلی ویدئو بالایی براتون مبهم بود، یه نگاه هم به این ویدئو پایینی بندازید. این آموزش نصب نرم افزار اندنوت رو به صورت اسلاید شو براتون همراه با توضیحات گذاشتیم که به راحتی بتونید اون رو نصب و استفاده کنید.

اگه هر دو ویدئو بالا رو مشاهده کردین ولی باز هم براتون جا نیوفتاده و جاییش مشکل داشتین، حتما به تیم پشتیبانی گام پیام بدید تا کمکتون کنیم.

به طور کلی مراحل نصب به این صورت هست که باید نرم افزار رو از اینترنت دانلود کنید.

  1. فایل‌ها را از حالت فشرده دربیارید.
  2. فایل نصب نرم افزار را باز کنید، سریال نامبر مربوطه را وارد کنید.
  3. مسیر نصب نرم افزار رو انتخاب کنید.
  4. بعد از نصب دسترسی نرم افزار از اینترنت رو ببندید.

نحوه بستن دسترسی اندنوت به اینترنت

اگر شما هم چند بار هست که اندنوت رو نصب می‌کنید، ولی بعد از کرک شدن و وارد کردن سریال نامبر (همان رشته کلمه پر از عدد و حروف) باز هم اندنوتتون مشکل داره، این آموزش به دردتون می‌خوره.

زمانیکه اندنوت رو به روش بالا نصب کردید، باید از طریق فایروال (Firewall) دسترسیشو ببندید. برای این کار، مطابق شکل پایین، کافیه داخل منو استارت (Start Menu) ویندوزتون کلمه firewall رو بنویسید. و گزینه Allow an app through Windows Firewall رو انتخاب کنید.

Allow an app through firewall endnote

در پنجره باز شده، روی گزینه change settings بزنید، و وقتی گزینه Allow another app روشن شد، روی اون کلیک کنید.

Ban endnote from internet

در این مرحله روی Browse کلیک کنید و مسیر نصب اندنوت رو انتخاب کنید، و سپس روی گزینه EndNote.exe کلیک کنید تا به لیست اضافه بشه.

حالا هر دو تیک Public و Private رو براش روشن کنید. و در آخر روی دکمه OK کلیک کنید. حالا دیگه دسترسی اندنوت شما به اینترنت کاملا بسته شد.

منشا و ویژگی‌های نرم افزار اندنوت

نرم افزار اندنوت رو چه کسی ساخته است؟

این نرم افزار توسط شرکت نامسون رویترز (Thomson Reuters) سابق یا کلریویت (Clarivate) کنونی ساخته و وارد بازار شده است. در حال حاضر این نرم افزار در خارج از ایران به صورت غیررایگان موجود است. اما ما در ایران از نسخه کرک شده آن استفاده می‌کنیم. البته برخی محدودیت‌هایی در راستای کرک شدن به نرم افزار اعمال می‌شود که قابل اغماض و صرف نظر کردن هست.

ویژگی‌های نرم افزار اندنوت چیست؟

یکی از ویژگی‌های بارز این نرم افزار آن است که استایل و فرمت طیف گسترده‌ای از مجلات علمی و ژورنال‌های متعبر را داراست. یعنی خیال ما راحت است که وقتی از این نرم افزار برای رفرنس‌زنی و قرار دادن مرجع در مقاله استفاده می‌کنیم، استایل مربوط به ژورنال هدف ما را دارد (نحوه انتخاب مجله یا ژورنال هدف رو در دوره‌های مقاله نویسی حرفه‌ای کامل براتون گفتیم).

دومین ویژگی بارز اندنوت این هست که شما می‌تونید برای هر مقاله‌ای که می‌نویسید کتابخانه مراجع جداگانه داشته باشید. این کار به شما در افزایش سرعت نگارش مقاله کمک می‌کنه.

سومین ویژگی اندنوت این هست که به راحتی می‌تونید داخلش در رفرنس‌ها تغییرات و اصلاحات انجام بدید.

چهارمین ویژگی بارز اندنوت این هست که به سادگی می‌تونید مراجع رو اکسپورت کنید و برای ژورنال هدف بعدی با زدن یک دکمه مراجعتون رو مرتب‌سازی کنید.

تفاوت اندنوت و مندلی چیست؟

اول باید بدونید که هر دو این نرم افزارها، برای رفنرس‌زنی در متن هستن. اما اگر بخوایم یک تفاوت عمده از اندنوت و مندلی بگیم، سازنده مندلی الزویر و سازنده اندنوت کلریویت هست. تفاوت بعدی این دو نرم افزار راحتی و دقت آن‌ها است. سرعت عمل، دقت، و گستردگی المان و استایل‌ها در اندنوت کمی بیشتر از مندلی است.

آموزش کار با نرم افزار اندنوت

به طور کلی کار با نرم افزار اندنوت شامل 3 مرحله میشه:
  1. پیدا کردن مرجع از اینترنت
  2. وارد کردن مرجع در کتابخانه اندنوت
  3. فراخوانی مرجع در متن مقاله
با زدن روی دکمه آموزش اندنوت نحوه پیاده سازی این سه مرحله ساده اما پر از نکته را می‌تونید مطالعه کنید.

‫12 نظر

  • محسن گفت:

    سلام. ببخشید من جزوه اندنوت رو نتونستم پیدا کنم. میشه لطفا لینکش رو بذارید؟

  • امیر کریمی گفت:

    واقعا عالی بود. ممنون از مطالب خوبتون

  • پرنا گفت:

    سلام. خیلی ممنون بابت توضیحات کاملتون. چطور میتونم در متن به روش هاروارد رفرنس بزنم ولی توی متن نشون نده؟

    • مدیریت گفت:

      سلام. اگر منظورتان در نقل مستقیم در حالت فارسی است که میخواهید فرمت فارسی در متن حفظ شود، میتوانید از قسمت insert citation و direct speech این مورد را انجام دهید.

  • سارا گفت:

    ببخشید من بیشتر از 10 تا رفرنس نمیتونم وارد اندنوتم کنم. مشکلش چیه؟

    • modiresite گفت:

      سلام. دوست گرامی شما کرک نرم افزار را به درستی انجام نداده اید. یکبار دیگر تلاش کنید.
      حتما اینترنت را حین نصب قطع نمایید. پس از نصب از طریق فایروال نرم افزار را در قرنطینه قرار دهید.

  • خانم غلامی گفت:

    اول تشکرررر بابت آموزش اندنوت. یه سواال. توی رفرنس های من همیشه مینویسه et al. ولی ژورنال گفته نباید اینطوری باشهه. چیکار کنم به نظرتون؟

  • عرفان محمدی گفت:

    واقعا ممنونم که اینقدر با جزئیات و دقیق توضیح دادید. جزوه تون هم گرفتم واقعا همه نکات رو عالی توضیح دادید ممنونم.

  • ملی گفت:

    سلام، یک دنیا یعنی دنیا دنیا ممنون عالی بود…

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پنج − پنج =